RijnGouweLijn Leiden stapje dichterbij
DEN HAAG - De aanleg van de RijnGouweLijn (RGL) door de binnenstad van Leiden is weer een stapje dichterbij gekomen. De Provinciale Staten van Zuid-Holland stemden woensdag in met de tweede bestuursovereenkomst met de gemeente Leiden.
Op de RijnGouweLijn moeten lightrailtreinen gaan rijden tussen Gouda en de kust bij Katwijk en Noordwijk. Op dit moment rijden die al tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. De provincie is nu in onderhandeling met verschillende gemeenten om het spoor door te trekken naar de westkant van Leiden. De gemeenteraad van Leiden ging op 21 december akkoord met een traject door de drukke binnenstad, maar stelde wel een aantal voorwaarden. Zo wil Leiden dat de lijn uiteindelijk tot aan de kust zal worden doorgetrokken.Ook voor verschillende fractie in de Staten was het westelijk tracé onmisbaar. De oppositiepartijen SGP/ChristenUnie, GroenLinks, D66 en SP willen dat gedeputeerde J. van Nieuwenhoven samen met wethouder Hessing van Leiden bij het Rijk om meer duidelijkheid gaat vragen over het westelijk tracé van de RGL.
De partijen maakten zich ook zorgen over de kosten van het project, in totaal bijna 274 miljoen euro. De provincie Zuid-Holland moet in ieder geval 83,8 miljoen bijdragen, maar door tegenvallers kan dat oplopen tot 145,8 miljoen. De oppositiepartijen vinden dat deze marge kleiner moet worden.
Gedeputeerde Van Nieuwenhoven beloofde haar uiterste best te doen om de kosten zo laag mogelijk te houden. Volgens haar zijn dergelijke onzekerheidsmarges bij grote projecten niet ongebruikelijk. Behalve de genoemde oppositiepartijen stemden ook drie VVD-Statenleden tegen de overeenkomst. Het definitieve besluit over het traject van de lightrail door Leiden valt in juni dit jaar.