Colruyt wil de goedkoopste zijn
BRUSSEL (ANP) – De Belgische supermarktketen Colruyt is de afgelopen dagen veelvuldig genoemd als overnamekandidaat voor de winkels van Edah en Konmar die moederbedrijf Laurus wil afstoten. In Nederland kennen alleen specialisten het Belgische bedrijf. De strategie lijkt simpel: Colruyt wil de goedkoopste zijn.
Cruciaal in deze strategie is heel sterk letten op de kosten. De winkels zijn sober. De verlichting is zuinig en er zijn geen plastic zakken aan de kassa. Het grote verschil met Aldi en Lidl is dat Colruyt A–merken voert net als Dirk van den Broek in Nederland. Colruyt is uiterst succesvol in België en heeft in tegenstelling tot Laurus een stevige financiële basis.Supermarktdeskundige Erik Hemmes kent Colruyt. „Het zijn winkels met de uitstraling van een markt. Het oogt goedkoop. Aan de andere kant kun je er ook artikelen proeven".
Colruyt verkoopt ook non–food. Hemmes:„Het bedrijf verspreidt een catalogus. Consumenten die iets bestellen kunnen hun artikel ophalen bij de supermarkt bij hen in de buurt. Dergelijke initiatieven hebben het in Nederland niet gehaald".
Colruyt bestaat sinds 1925, toen Franz Colruyt een groothandel begon in koloniale waren. Het bedrijf is sinds die tijd uitgegroeid tot een concern met ruim 16.000 medewerkers dat wordt geleid door nazaten van de oprichter. De omzet in het boekjaar 2004/2005 (tot 31 maart) kwam uit op 4,4 miljard euro met een winst na belastingen van bijna 240 miljoen euro. Het bedrijf is sinds 1977 genoteerd aan de effectenbeurs in Brussel.
De eerste stap buiten de grond van België zette het bedrijf pas in 1996 met de aankoop van de Franse distributiegroep Ripotot. Later volgden er meer overnames in Frankrijk. Drie jaar geleden nam Colruyt de activiteiten van Spar in België over. Er zijn inmiddels 181 Colruytwinkels in België, 322 winkels van Spar en van andere formules exploiteert het bedrijf 112 winkels, waaronder ook een keten van 22 speelgoedwinkels.
Colruyt heeft de afgelopen jaren verschillende keren aangegeven in Nederland actief te willen worden. Maandag verklaarde het bedrijf belangstelling te hebben voor onderdelen van Laurus. De twee bedrijven deden al eerder zaken met elkaar, want Colruyt nam in 2003 twintig winkels van Laurus in België over.
Volgens Hemmes heeft Colruyt geen interesse om bijvoorbeeld alle Edah–winkels in te lijven. „Die keten bestaat uit 276 winkels. Dat is te veel. Bovendien is het niet gezegd dat de formule in België ook aanslaat in Nederland. Wij hebben hier Dirk van den Broek en winkels als Jumbo die ook een relatief goedkoop assortiment met A–merken voeren. Ik zou ze willen aanraden bij een eventuele stap naar Nederland toch eens goed naar de formule te kijken. Ik denk namelijk niet dat de winkels en de inrichting zoals Colruyt die in België exploiteert zo in Nederland passen".