Economie

Stiptheid NS ook in 2006 onder druk

DEN HAAG - De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben een deel van prestaties die de vervoerder dit jaar moet leveren, naar beneden bijgesteld vergeleken met 2005. De punctualiteit van de treinen zal ook dit jaar weer onder druk staan.

Redactie politiek
1 February 2006 11:03Gewijzigd op 14 November 2020 03:26

Dat blijkt uit het vervoersplan van de NS dat staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer woensdagmorgen naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In het plan staan de doelen die de NS zichzelf stellen voor dit jaar. De staatssecretaris is akkoord gegaan met het vervoersplan.Het spoorbedrijf heeft een hard hoofd in de punctualiteit van de treinen. Die zal dit jaar weer onder druk staan. De NS wilden zich eerst niet vastleggen op een percentage treinen dat op tijd moet rijden. Het bedrijf weigerde daarover een harde afspraak te maken met staatssecretaris Schultz. De NS wilden alleen proberen tussen de 85 en de 87 procent van de treinen op tijd te laten rijden.

Schultz nam daar geen genoegen mee. Ze heeft de NS nu zover gekregen ernaar te streven 86 procent van de treinen volgens het spoorboekje te laten vertrekken. Het is volgens de NS echter reëel dat de punctualiteit lager uitvalt.

Dat was afgelopen jaar ook het geval. Toen richtte de vervoerder zich nog op een punctualiteit van 86,5 procent, maar uiteindelijk werd dat 84,8 procent. Dat had volgens de onderneming te maken met een aantal grote storingen op het spoor, grootschalig gepland onderhoud en een nieuwe vertrekprocedure, waarbij alle deuren van de trein gesloten moeten zijn voordat het voertuig kan wegrijden.

Schultz zal de NS dit jaar niet afrekenen op het niet halen van de beloofde punctualiteit, maar wel op de maatregelen die het bedrijf neemt om meer treinen volgens planning te laten rijden. De NS zijn onder meer van plan de treinen beter opgewassen te maken tegen veranderende weertypes en bij vertragingen de treinenloop beter te regelen.

Door de vertragingen op het spoor hebben de NS moeite met de informatievoorziening op de stations en in de treinen. Afgelopen jaar kregen reizigers minder informatie dan beloofd. De NS hebben de ambities op dat gebied voor dit jaar naar beneden bijgesteld. In 27 procent (streefwaarde in 2005 was 35 procent) van de gevallen moeten reizigers in de trein op de hoogte worden gehouden van een vertragingen. Op de stations moet dat 79 procent (2005: 85 procent) zijn.

Volgens de NS is een „cultuuromslag” nodig om de informatie bij verstoringen te verbeteren. Conducteurs worden ertoe aangespoord zich meer te laten zien en zich vaker te laten horen. De NS willen bovendien beter samenwerken met de spoorbeheerder ProRail.

Het spoorbedrijf richt zich dit jaar op een reizigersgroei van 2 à 3 procent in plaats van 1,5 procent. Omdat het oordeel van klanten volgens Schultz van Haegen een belangrijke indicator gaan vormen, moeten de NS ook inzetten op de verbetering daarvan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer