Binnenland

Verdonk: Benader integratie positief

HAARLEM (ANP) – Het is tijd dat er in Nederland een positief signaal wordt afgegeven over integratie. Dat zei minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie dinsdagavond in Haarlem bij de start van haar nieuwe integratiecampagne.

1 February 2006 07:28Gewijzigd op 14 November 2020 03:25
HAARLEM - Minister Verdonk roert in een pan met Surinaamse Roti. Verdonk (Vreemdelingen Zaken en Integratie) gaf dinsdag in Haarlem het startschot van de &-campagne, die tot doel heeft samenwerking tussen verschillende culturen te bevorderen. Foto ANP
HAARLEM - Minister Verdonk roert in een pan met Surinaamse Roti. Verdonk (Vreemdelingen Zaken en Integratie) gaf dinsdag in Haarlem het startschot van de &-campagne, die tot doel heeft samenwerking tussen verschillende culturen te bevorderen. Foto ANP

Volgens Verdonk krijgen de problemen tussen de bevolkingsgroepen in Nederland te veel aandacht in de media. „Terwijl er ook zoveel goede dingen gebeuren". De campagne van Verdonk, die in totaal drie jaar gaat duren, kost 10 miljoen euro.Om zelf het goede voorbeeld te geven sloeg de minister dinsdag samen met bijna honderd gasten aan het koken. Er werden ‘fusion’ gerechten gemaakt, combinaties van verschillende buitenlandse maaltijden. Verdonk zei dat zij heeft geleerd hoe ze uien moest snijden, „met het mes aan de goede kant".

De integratiecampagne telt ongeveer honderd ambassadeurs, veelal bekende Nederlanders. Onder hen zijn prominenten uit het bedrijfsleven, de sport en de cultuur. Daarnaast zijn er zo’n zestig scouts, die in hun eigen omgeving de integratie moeten bevorderen.

Verdonk zei dat er in Nederland al tal van goede voorbeelden te vinden zijn van hoe verschillende culturen goed met elkaar kunnen omgaan. Zij noemde bedrijven waar autochtone en allochtone Nederlanders samen het personeelsbestand vormen.

Het is de bedoeling dat er de komende anderhalf jaar 1001 geslaagde integratieprojecten worden verzameld op een speciale website. De campagne begon eigenlijk oktober vorig jaar al met spotjes op de muziekzenders MTV, TMF en The Box en met een serie posters. Als logo heeft de campagne het &–teken.

In de Tweede Kamer ontstond eerder ergernis over de kosten en de inhoud van de campagne. Fracties klaagden dat ze niet op de hoogte waren gesteld. Verdonk vond echter dat zij de Kamer wel voldoende heeft ingelicht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer