Economie

Nabestellingen, wereldwijd, stipt op tijd

SCHIPHOL - Wereldwijd nabestellen van bloemen, bloembollen en planten. Stipt op tijd reageren op plaatsen waar anderen het laten afweten. Hetty Hof (33) houdt van moeilijke opdrachten. „De klant weet niet in welke bochten we ons soms moeten wringen om de spullen tijdig af te leveren. Maar het geeft mij iedere keer een kick als het toch lukt.”

Ad Ermstrang
31 January 2006 09:47Gewijzigd op 14 November 2020 03:25
RIJSBURG – Hetty Hof in een van de bedrijfshallen op de bloemenveiling in Rijnsburg. „De klant weet niet in welke bochten we ons soms moeten wringen om de spullen tijdig af te leveren.” Foto RD, Anton Dommerholt
RIJSBURG – Hetty Hof in een van de bedrijfshallen op de bloemenveiling in Rijnsburg. „De klant weet niet in welke bochten we ons soms moeten wringen om de spullen tijdig af te leveren.” Foto RD, Anton Dommerholt

Begin vorig jaar begon de Noordwijkse haar eigen naleveringsbedrijf. Worldwide Flower Express (WFE) is gevestigd in een kantoor op Schiphol, een centrale plek. Hof schat dat ongeveer de helft van de door WFE geregelde transporten begint of eindigt op het vliegveld. De rest gaat over de weg.Vorig jaar verkocht ze haar koeriersbedrijf Worldwide Express (WWE). Met WFE richt mevrouw Hof zich op het vervoer van bloemen, planten, bloembollen en aanverwante artikelen, zowel import als export. „Naleveringen zijn voor veel bedrijven een forse kostenpost. Vrachtwagens zijn al onderweg van de veilingen naar hun klanten in Europa en daarbuiten. Als er dan nog een bestelling komt voor bloemen, in verband met bijvoorbeeld een begrafenis of trouwerij, is het te kostbaar om vrachtwagens terug te laten komen. Wij verzorgen dat, gekoeld of ongekoeld, snel en tegen relatief lage kosten.”

Het idee ontstond tijdens een gesprek met een groothandelaar op de veiling. „Hij vertelde mij hoeveel moeite hij had met het leveren van een nabestelling van bloemen vanuit Rijnsburg in Naaldwijk. Hij belde tenslotte een taxi. Toen dacht ik, moet dat echt zo?”

„Net zoals bij mijn vorige bedrijf koop ik volumes in bij de vliegmaatschappijen en andere vervoersbedrijven. Het is eigenlijk heel simpel: inkopen, inkopen en nog eens inkopen. En klanten zoeken, scoren.”

Het resultaat is een wereldwijd vervoersnet. Vanaf de veilingen in Naaldwijk, Bleiswijk, Aalsmeer en Rijnsburg en uit de Bollenstreek levert ze overal bloemen en planten. „Pas kwam er een klant met dozen vol tulpen op water, bestemd voor Miami. Een aantal transporteurs wil zoiets niet vervoeren. Ik zoek dan net zo lang tot het toch mogelijk is de tulpen, inclusief de vazen, zonder brokken op tijd in de VS te laten zijn.”

Dubai of Parijs, Glasgow of New York, het maakt haar niets uit. „In het ene geval gaat het in verband met het inklaren en de wachttijden op de vliegvelden sneller met de vrachtwagen, in het andere geval is vliegen aantrekkelijker.” Haar moeilijkste klus was tot nog toe de bestelling van bloemen voor een groot aantal hotels in Italië, dagelijks voor tien uur. Ook in Venetië. Dan ga je kijken en denk je, leuk al die toeristen. Maar hoe regel je betrouwbaar en gekoeld transport over water? Uiteindelijk kwam het voor elkaar, maar het was wel intensief zoeken naar de juiste partners.”

De nalevering van bloemen en planten is als gevolg van het inkopen van volumes bij vervoerders uitgebreid met ander transport, ”general cargo”. „Zo brengen we vanuit Rusland de oogst van een miljoen bunder riet naar Genemuiden. Steeds in colonnes van vier tot vijf vrachtwagens. De helft is voor daken, de andere helft bestemd voor decoratief gebruik. Recent hebben we gezorgd voor het vervoer van eieren naar Roemenië. Er was daar als gevolg van de vogelpest een gebrek ontstaan. Eigenlijk doen we alles. Appels in zeecontainers naar Dakar, diepgevroren vis uit een ander continent naar Nederland.”

Er zijn maar weinig landen waar Hof geen producten naar toe vervoert of vandaan haalt. „Zelfs Irak staat op de lijst.” Ze lacht breed. „Ik had een keer een pakket voor een zekere Bin Laden in Libië. Die naam komt vaker voor. Ik heb de opdrachtgever gewaarschuwd, daar krijg je last mee. Inderdaad stond de Fiod op de stoep. Er was niks aan de hand, maar het is verstandiger om met dat soort zaken vooraf rekening te houden en de goederen in dat geval maar naar een kennis te sturen.”

Worldwide Flower Express is voor de helft in handen van participatiemaatschappij Trinoteur uit Zeist, de andere 50 procent bezit Hetty Hof. Het bedrijf met vier werknemers maakte een voorspoedige start mee. „Vorig jaar draaiden we al winstgevend en voor dit jaar mikken we op een omzetstijging van circa 20 procent, tot ongeveer 500.000 euro.”

Op de vraag of WFE over enige tijd ook in de verkoop gaat, reageert ze enigszins laconiek. „Ik kom uit een ondernemersgezin, vind het leuk om iets op te zetten, goed te laten lopen en dan iets nieuws te beginnen. Verkoop zit nu niet in de planning, maar ik zeg nooit nooit.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer