„Meer hinder door spooronderhoud”
DEN HAAG (ANP) – Treinreizigers moeten dit jaar rekening houden met meer overlast door onderhoud aan het spoor. Dat stelt de spoorbeheerder ProRail in zijn beheerplan dat minister Peijs en staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer maandag aan de Tweede Kamer hebben gestuurd.
ProRail voorziet dat in totaal 483 keer een spoortraject moet worden afgesloten omdat er onderhoud plaatsvindt. Het gaat om het hoogste aantal van de afgelopen jaren. Dit levert volgens de spoorbeheerder weinig tot ernstige hinder op voor de treinreiziger. Voor de jaren na 2006 verwacht ProRail minder overlast.ProRail heeft voor de periode 2006 tot 2012 ruim 1 miljard dollar beschikbaar om het spoor op orde te krijgen. Dit jaar staat het wegwerken van knelpunten hoog op de agenda. Hierdoor moet de „robuustheid" van het spoor toenemen, waardoor meer treinen op tijd kunnen rijden.
Het voor dit jaar geplande onderhoud is slecht nieuws voor de Nederlandse Spoorwegen. Deze vervoerder heeft al grote moeite om voldoende treinen op tijd te laten rijden. Afgelopen jaar bleef de punctualiteit achter bij de verwachtingen.
De NS wijst vaak met de beschuldigende vinger naar ProRail als het gaat om de tegenvallende punctualiteit. Door onder meer een aantal grote storingen op het spoor, het terrein van ProRail, reden volgens de NS te weinig treinen op tijd.
De spoorbeheerder stelt echter dat het aantal storingen op het spoor de laatste jaren fors is afgenomen, van 8025 in 2002 tot ongeveer 6800 afgelopen jaar. Ook konden de treinen na een storing sneller gaan rijden, aldus ProRail.
ProRail wil het aantal storingen verder terugdringen tot een stabiel niveau van jaarlijks 6500. Door bijvoorbeeld hekwerken te plaatsen en toezicht te houden met surveillanten en camera’s moet het aantal ongevallen afnemen. Betere technieken moeten bovendien storingen in systemen voorkomen.
ProRail schrijft in het beheerplan dat het staatsbedrijf maatregelen neemt waardoor de NS de punctualiteit kan verbeteren. Zo werkt de spoorbeheerder aan een plan om belangrijke infrastructuur beter bestand te maken tegen veranderende weertypes. De aandacht gaat in het bijzonder uit naar sein– en wisselstoringen bij warm weer. De NS en ProRail willen verder de samenwerking tussen verkeersleiders en machinisten verbeteren zodat kleine vertragingen kunnen worden weggewerkt.