„Arbeid is scheppingsopdracht”
KRIMPEN AAN DEN IJSSEL - „Sommigen denken dat werken een noodzakelijk kwaad is. Anderen maken van hun werk hun leven. Beide houdingen zijn in strijd met wat de Bijbel zegt over arbeid.”
Dat zei ds. P. Mulder zaterdagavond op een regionale jongerenavond in Krimpen aan den IJssel. De bijeenkomst, die nu voor de derde keer is georganiseerd, is een initiatief van het jongerencontact Onésimus van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, Recreon van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, Tolle Lege van de gereformeerde gemeente te Krimpen aan den IJssel en Onderzoek de Schriften van de gereformeerde gemeente te Capelle aan den IJssel.Ds. Mulder, predikant van de gereformeerde gemeente te Krimpen aan den IJssel, sprak over ”Beroepskeuze en zondagsarbeid in Bijbels perspectief”. Volgens ds. Mulder zijn arbeid en heel ons bestaan doortrokken van de gevolgen van de zonde. De Bijbel zegt dat de aarde vervloekt is en dat de mens met smart en in het zweet van zijn aanschijn brood zal eten. Dat zweet is niet alleen letterlijk zweet, zoals in vorige eeuwen. „Ook spanning en stress in het werk kunnen heel wat zweetdruppels kosten.”
„Wie niet wíl werken”
De opdracht tot werken is een scheppingsgegeven van vóór de zondeval, aldus de predikant. Maar ook na de zondeval blijft de opdracht tot werken. Ds. Mulder noemde het een goddelijke opdracht om te werken, met als nevendoel aan anderen mee te delen. Hij wees erop dat Paulus in zijn brief aan de Thessalonicensen niet schrijft dat wie niet werkt, niet zal eten, maar dat hij schrijft: Wie niet wíl werken, niet zal eten. „Wanneer iemand niet werkt en dus niet zal eten, zou Paulus daarmee werkloosheid veroordelen.”
In zijn arbeid moet een christen betrouwbaar zijn. Ds. Mulder verwees naar Daniël, die aan het corrupte hof in Babel een hoge positie had. „In zijn arbeid aan het hof was Daniël betrouwbaar. Reden waarom men hem weg wilde hebben.”
De Krimpense predikant reikte de jongeren bij hun beroepskeuze een aantal normen aan vanuit de Bijbel. „Let erop dat je geen dingen hoeft te doen die strijdig zijn met Gods Woord. Bespreek dat in je sollicitatiegesprek. Vraag eerbiedig om Gods leiding in je leven en let er ook op. Weet waar je talenten liggen en ken je beperkingen. Ga ook je verantwoordelijkheden niet uit de weg, zowel in als buiten je werkkring.”
Als laatste noemde ds. Mulder dat er sprake kan zijn van geoorloofde arbeid op de dag des Heeren. Het gaat dan om werken van barmhartigheid en noodzakelijkheid.
Zondagsrust
P. Schalk, directeur van de Reformatorisch Maatschappelijke Unie (RMU), sprak over ”Beroepskeuze en zondagsarbeid anno 2006”.
„Er worden van ons keuzes gevraagd”, zei Schalk. „Waarom? Omdat we christen zijn en een christen is vervuld van Christus.”
Het spreken over zondagsrust noemde hij heilzaam. Het kan mensen aan het denken zetten. „We hebben de zondag als rustdag nodig. Er zijn pogingen geweest de zes werkdagen op te rekken tot tien dagen werken en dan pas rusten. Dat is niet haalbaar gebleken.”
Schalk constateert dat de zondagsrust weer ter discussie komt zodra de economie aantrekt en het een beetje beter gaat in de samenleving. Hij zei bang te zijn dat de samenleving steeds verder gaat in het aantasten van de zondagsrust. Als voorbeeld noemde hij de aanpassing van de arbeidstijdenwet en de winkeltijdenwet die winkeliers de mogelijkheid biedt op zondag open te zijn.
De aanleiding voor de steeds terugkerende discussie over zondagsarbeid ligt volgens de RMU-directeur in de extreem ik-gericht geworden samenleving. „Wapen je daartegen. Kom voor je principe uit en blijf door de genade van de Heere staande”, zo riep hij de jongeren op.