Rond de wereld in vijftig tankbeurten
Phileas Fogg reist in het beroemde boek van Jules Vernes in tachtig dagen om de wereld. John en Helen Taylor maken op het moment eveneens een trip rond de globe, maar bij hen gaat het niet om snelheid, maar om zuinigheid. ”Rond de wereld in vijftig tankbeurten” heet de poging waarmee ze een plaats in het Guinness Book of Records willen veroveren. De twee startten vorige week in Londen en rijden met hun Golf FSI inmiddels in Azië.
Zij werd geboren in Australië en is daar it-manager bij een verzekeringsmaatschappij. Hij werd geboren in Engeland en is eigenaar van een voetbalschool. In 1981 trouwden John en Helen Taylor. Beiden hebben van jongs af een liefde voor autorijden gehad. Hun passie voor energiezuinige mobiliteit groeide met de jaren. „Vanaf 1979 heb ik een soort neus gekregen voor uitdagende activiteiten die veel van je uithoudingsvermogen vergen. Zo heb ik ruim 4500 kilometer door Europa gelopen voor een goed doel en achttien trips langs de zuidkust van Engeland gemaakt - lopend, rennend, fietsend en autorijdend”, aldus John.Zijn vrouw Helen werd in 1991 door vrienden gevraagd deel te nemen aan een poging zo zuinig mogelijk door Groot-Brittannië te rijden. Ze accepteerde de uitdaging en ontdekte bijna 6000 kilometer later dat ze zich in de „onverwachte positie van houder van een wereldrecord” bevond. Inmiddels heeft het duo samen 34 wereldrecords op het gebied van energiezuinig rijden in handen. Elk van hun drie kinderen is wel eens bij zo’n toer aanwezig geweest.
Aerobics
Ondanks de grote hoeveelheid records die al op hun naam staat, hebben de Taylors hun zuinige smaak nog niet verloren. Vorige week dinsdag startten ze in Londen hun jongste recordpoging: in zeventig dagen 28.970 kilometer door 25 landen rijden met zo weinig mogelijk brandstof. „Na het opvoeden van drie kinderen wilden we deze kans aangrijpen om wat rust op de weg te vinden en wat tijd met elkaar door te brengen”, aldus Helen.
Met hun Golf FSI -„een populaire hatchback met een degelijke reputatie”- rijden ze inmiddels in Azië. „Het enige niet-standaard onderdeel van de missie is de brandstof”, aldus John. „We gebruiken een nieuwe formule van Shell die later op de consumentenmarkt komt.”
Het vertrek uit Londen verliep niet zo soepel als gehoopt, volgens Helen. „Dit was mijn eerste ervaring met het extreem agressieve verkeer in de Engelse hoofdstad. Het was meer een kwestie van aerobics dan van zuinig rijden. Mensen weten waar ze heen willen en wat er in de weg wandelt, fietst of rijdt loopt permanent het risico van de weg te worden geveegd.”
De eerste tankbeurt van de maximaal vijftig die de Taylors denken nodig te hebben, had plaats na dik 1000 kilometer. John: „Het was een complexe operatie waarin Helen en ik geen rol mogen spelen, omdat het de recordpoging ongeldig zou maken.”
Bos tulpen
De 47-jarige Malcolm Durrant reist namens de Guinnessredactie mee om te kijken of de recordpoging, en dus ook het tanken, voldoet aan een hele waslijst van criteria. Hij is in het dagelijks leven politieagent en naar eigen zeggen ervaren in het volgen van de letter van de wet. „Het is heel strikt en formeel allemaal, maar vanuit het gezichtspunt van de Guinnessredactie moet er gewoon een observator mee die een oogje in het zeil houdt.”
Vorige week donderdag doorkruisten de Taylors Nederland. Om halfacht ’s ochtends parkeerden ze hun Golf bij een Shellstation in Rotterdam, waar ze werden omringd door cameramensen en interviewers. Ze ontvingen een boeket tulpen, „maar omdat de auto niet met een vaas is uitgerust” gaven ze de bloemen weg.
De enige andere herinneringen van het duo aan Nederland betreffen vogels die in driehoeksformatie over de velden trekken en het vlakke landschap.
Uiteraard doet het echtpaar alles om zo weinig mogelijk brandstof te verbruiken. Zo rijden de Taylors bijna uitsluitend ’s nachts, wanneer de kans op files het kleinst is. Verder blijft de airco de hele reis uit, want die is „niet cool als het om zuinigheid gaat.” De motor arbeidt in een zo hoog mogelijke versnelling, zodat hij zo weinig mogelijk toeren maakt. De ramen blijven dicht, omdat binnenstromende lucht afremt en benzine kost.
Gemiddelde consumptie
Al die acties hebben ertoe geleid dat de Golf op de zevende dag van de recordpoging (afgelopen maandag) nog maar 128 liter benzine heeft verbruikt. Daarmee heeft de wagen de 2738 kilometer van Londen naar Tsjechië afgelegd, een gemiddelde consumptie van 1:21. Als de chauffeurs die score weten vast te houden, moeten ze de missie om op het totaal van 28.970 kilometer maximaal 50 keer te tanken, makkelijk kunnen halen.