Weer auto cadeau bij baan in ict
AMSTERDAM (ANP) - Niets lijkt weer te dol om it-medewerkers te rekruteren. Opnieuw tekent zich een ongekende jacht af op personeel, zoals dat ook gebeurde in 1997 en 1998. Calco Information Technology uit Amersfoort houdt zelfs landelijke wervingsdagen bij autodealers waarbij nieuwe medewerkers direct met een auto kunnen wegrijden.
„De markt trekt inderdaad aan en er is moeilijk aan mensen te komen”, aldus directeur R. Balvert van Calco. „We merken dat het met de outsourcing, dus werk laten uitvoeren in goedkope landen zoals in India, niet meer zo’n vaart loopt. Enkele grote bedrijven halen al werk terug. Bij het vinden van medewerkers krijgen we steeds meer last van concurrentie van grote ondernemingen. Met deze gimmick proberen we op te vallen.”Ook Capgemini, een grote speler op de ict-markt, signaleert een groeiende vraag en merkt dat het meer moeite kost om de goede mensen te vinden. Momenteel vermeldt de site van het bedrijf 112 vacatures. Het heeft nog niet de toevlucht gezocht tot aantrekkelijke secundaire voorwaarden of het beschikbaar stellen van auto’s.
Capgemini houdt wervingsdagen onder de noemer Xperience, waarbij vooral de informatie over en de carrièrekansen bij het bedrijf aan de orde komen. Het bedrijf trekt ook nog geen parallel met de hype van eind vorige eeuw, al lijkt het volgens een woordvoerder wel dat „het gevecht in de markt weer losbarst.”
Calco houdt zijn eerste wervingsdag op 25 februari bij Opel Motorhuis in Den Haag onder de noemer ”Een gezonde toekomst in de ict”. Behalve het vooruitzicht op de auto, wordt mensen ook de mogelijkheid geboden mee te doen aan een gezondheidstest. Het it-bedrijf wil dit jaar tussen de vijftig en de honderd mensen aantrekken. Er staan nog wervingsacties op de rol bij autobedrijven in Amsterdam, Groningen, Valkenswaard, Arnhem, Utrecht, Assen en Capelle aan den IJssel.