Opruiming bij Philips werpt vruchten af
AMSTERDAM (ANP) - Belangen verkopen, activiteiten afstoten en investeren in de verkoop van nieuwe producten. Met die strategie heeft Philips de afgelopen twee jaar forse winsten geboekt. „En mooier nog: 2006 belooft een nog beter jaar te worden”, zei bestuursvoorzitter Gerard Kleisterlee maandag vol zelfvertrouwen.
Het elektronicaconcern presenteerde maandag een jaarwinst van 2,87 miljard euro over 2005. Het jaar ervoor was de winst al opgelopen van 695 miljoen naar 2,84 miljard euro. De verkoop van belangen speelde daarin een belangrijke rol. In 2004 waren er bijvoorbeeld de beursgangen van de dochterondernemingen LG.Philips LCD en Navteq. Het afgelopen jaar volgde de afbouw van de belangen in onder meer TSMC en Atos Origin.Uiteindelijk is het de bedoeling dat Philips nauwelijks meer belangen houdt in andere bedrijven. Het concern wil daarmee zijn winstgevendheid een stabieler en voorspelbaarder karakter geven. In dit plaatje moeten de kernactiviteiten de dienst gaan uitmaken, met meer omzet- en winstgroei dan ze tot dusver lieten zien.
In de tweede helft van 2005 was er al een duidelijke opleving bij de afzonderlijke divisies zichtbaar. Philips profiteerde daarbij van een herstel van het consumentenvertrouwen, belangrijk voor de divisies consumentenelektronica en huishoudelijke apparaten, maar ook van de introductie van nieuwe producten. Nieuwe platte tv-schermen (ambilight), scheerapparaten en het biertapsysteem PerfectDraft sloegen aan, aldus het bedrijf. Inmiddels komt bijna de helft (49 procent) van de omzet uit producten die nog geen twee jaar oud zijn. Een jaar geleden was dit 39 procent.
Opvallend in de transformatie is dat Philips minder leunt op zijn Europese activiteiten. De groei komt vooral uit de Verenigde Staten, Azië en opkomende landen als India en Rusland. Philips heeft daar ook flink geïnvesteerd om zijn naamsbekendheid te vergroten.
Vooral in de VS is de omslag opmerkelijk. Nog niet zo heel lang geleden sprak de directie dreigende woorden uit over de toekomst van de Amerikaanse consumentenelektronicatak. Het afgelopen kwartaal boekte het onderdeel een omzetgroei van 30 procent.
De halfgeleiderdivisie moet nu het meest vrezen voor haar toekomst. Philips wil de divisie, die afhankelijk is van de sterke conjuncturele schommelingen in de chipindustrie, dit jaar verzelfstandigen. Topman Kleisterlee wilde er maandag weinig over kwijt. Nog steeds zijn alle opties open, waaronder verkoop, een beursgang of een fusie met een andere partij.
Philips mikt op groei op eigen kracht en op uitbreiding van zijn activiteiten. Vooral op de gezondheidsmarkt wil het concern nog van zich laten spreken. Het afgelopen jaar breidde Philips zijn divisie medische systemen al uit met Stentor (digitale opslag van röntgenfoto’s), begin dit jaar volgde de overname van Lifeline (medische zorg op afstand) door het onderdeel consumentenwelzijn.
Philips heeft voor overnames voldoende geld in kas, ruim 5 miljard euro. Aandeelhouders profiteren dit jaar door een verhoging van het dividend, van 40 naar 44 cent per aandeel.