Economie

Rabobank vervangt pinpassen na fraude

Ook Rabobank, de grootste bankorganisatie van ons land, vervangt pinpassen. Daarmee is begonnen na meldingen van klanten dat hun pas was misbruikt. Volgens een woordvoerster van Rabobank Nederland gaat het om enkele honderden passen, verspreid over diverse lokale Rabobanken.

ANP
26 June 2002 10:38Gewijzigd op 13 November 2020 23:38

De passen van klanten die hebben gemerkt dat er ten onrechte geld van hun rekening is opgenomen, worden direct vervangen. Voor het merendeel gaat het echter om preventieve acties met pasjes in een gebied waar spookopnamen zijn geconstateerd.

Afgelopen weekeinde greep ABN Amro voor de tweede keer binnen enkele weken in na meldingen van valse geldopnames met passen van haar klanten. Al eerder waren cliënten van de Postbank de dupe.

Er loopt op dit moment een politieonderzoek naar criminelen die op grote schaal pinpassen hebben gekopieerd en achter de bijbehorende codes zijn gekomen. Het onderzoek begon na spookopnames eerder deze maand in Parijs, waar criminelen met valse Postbank-passen geld opnamen. De rekeninghouders waren zelf in Nederland en hadden de echte passen op zak.

Directeur H. Blocks van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) zei dinsdag: „De fraude is zeker niet groter geworden. De banken reageren allemaal op dezelfde fraudegevallen. ABN heeft er voor gekozen de passen direct te vervangen wegens het grote aantal spookopnamen, terwijl andere banken terughoudender reageerden om de overlast -een klant heeft een paar dagen geen pas- te beperken.”

Twee weken geleden maakte de NVB bekend dat politie en justitie een grote fraude met pinpassen op het spoor was. Het onderzoek spitst zich toe op twee plaatsen waar bankpassen zijn gekopieerd en de bijbehorende pincodes werden achterhaald. Het draait in totaal om drie locaties waar de fraude heeft plaatsgehad.

Een daarvan is de Total-pomp bij het Amsterdamse Okura-hotel. Daar is al een medewerker aangehouden. De plaatsen zijn opgespoord na een analyse van transactiegegevens van klanten die klaagden over spookopnames. „Daaruit zijn een aantal plaatsen naar voren gekomen waar meerdere klagers zijn geweest”, aldus Blocks.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer