Massaontslagen in VS bij Ford
NEW YORK - De leiding van de Amerikaanse autoproducent Ford heeft maandag in Detroit radicale ingrepen bekendgemaakt die het bedrijf moeten helpen overleven. De sanering gaat ten minste 29.000 van de 120.000 banen kosten en er worden zeker tien Noord-Amerikaanse vestigingen van Ford gesloten.
„Het is betreurenswaardig, maar wij zullen doen wat wij moeten doen”, aldus topman Bill Ford vorige week tegenover het weekblad Time. Ford kampt net als concurrent General Motors (GM) met financiële verliezen en verlies van marktaandeel. In de eerste negen maanden van vorig jaar werd een verlies genoteerd van 1,4 miljard dollar (0,85 miljard euro) en dat verlies zal voor het hele jaar volgens het financieel instituut Standard & Poors’s zeker oplopen tot 2 miljard dollar. Voor dit jaar verwachten analisten een verlies van 2,9 miljard dollar voor Ford.GM en Ford kampen met dezelfde problemen. „Beide bedrijven verliezen terrein op de Noord-Amerikaanse markt, beide bedrijven hebben overcapaciteit, beide bedrijven produceren modellen die de consument niet wil en de kwaliteit van GM én Ford loopt achter bij wat de Aziatische concurrentie aanbiedt”, aldus autoanalist David Healey van beursmakelaar Burnham Securities in New York.
Hij wijst erop dat Fords nieuwe modellen onlangs op de autotentoonstelling van Detroit met weinig enthousiasme werden ontvangen. Fords marktaandeel in Amerika zakte vorig jaar tot 17,4 procent. Dat is een absoluut dieptepunt sinds de jaren twintig van de vorige eeuw.
Fords saneringspakket is vrijwel hetzelfde als het pakket dat GM vorig jaar aankondigde. Analisten vragen zich echter af of zulke maatregelen voldoende zijn. Volgens Bill Ford wil zijn bedrijf het meer in milieuvriendelijke techniek zoeken en „hybride” auto’s aanbieden. Ford scoorde een aantal jaren geleden met de Explorer, een luxe terreinwagen die jarenlang zorgde voor winstcijfers. Daar is nu door de sterk gestegen benzineprijzen een eind aan gekomen.
Aangezien die prijzen volgens analisten verder zullen stijgen, kijkt de Amerikaanse consument nu om naar goedkopere Aziatische modellen, die hun Amerikaanse concurrenten in kwaliteit bovendien ver achter zich laten.
Er dient zich intussen een nieuw probleem aan voor de Amerikaanse producenten. Dat zijn de spotgoedkope Chinese auto’s die binnen afzienbare tijd de Amerikaanse markt bereiken. De kwaliteit van deze auto’s mag misschien nog te wensen overlaten, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door prijzen die variëren van 5000 tot 10.000 dollar.
Deze Chinese concurrentie heeft de Koreaanse concurrentie al aangespoord tot kwaliteitsverbetering omdat de Koreaanse producenten anders hun groeiend marktaandeel op de Noord-Amerikaanse markt spoedig kwijt zijn aan de Chinezen
Problemen Ford
Verlies over eerste negen maanden 2005 1,4 miljard dollar.
Marktaandeel Ford naar absoluut dieptepunt.
GM kampt met dezelfde problemen.
Spotgoedkope Chinese auto’s drukken Amerikanen van de weg.