Fiat speelt met kleur en ruimte

Bij nogal wat mensen zal Fiat nostalgische gevoelens oproepen. Velen herinneren zich de krentenbol, zoals de kleine Fiat 500 liefkozend werd genoemd. Maar ook de 127 en later de Panda en de Uno speelden en spelen nog steeds een belangrijke rol in de vervoersbehoefte van honderdduizenden automobilisten. Fiat is sterk in compacte modellen en daarom is de nieuwsgierigheid naar de nieuwe Grande Punto groot.

20 January 2006 15:44Gewijzigd op 14 November 2020 03:24

Bij de namen van Fiat moet vaak iets worden uitgelegd. Destijds bij de Fiat Tipo., waar de punt officieel achter de naam hoorde - Tipo Punto. dus. Daarna de tweedeurs roadster barchetta, een naam die met een kleine letter geschreven moest worden, en als klap op de vuurpijl de Coupé Fiat, nee, niet de Fiat Coupé!En nu de Grande Punto, en dat simpelweg omdat de bestaande tweede generatie Punto voorlopig nog in een paar basisversies leverbaar blijft. We houden het maar gewoon bij Punto, want meer staat er ook niet op de achterkant. De letter P is stilistisch een achter het stuur zittend mannetje geworden. Laat de Italianen maar schuiven als het om ontwerpen gaat. Zo ook met de nieuwe Punto, die bijzonder aantrekkelijk oogt.

Liefhebbers zien in het front trekjes van een Maserati, terwijl de achterkant met zijn hoog geplaatste lampen een link met de vorige Punto’s legt. De Punto behoort tot de nieuwste generatie compactklassers, waarvan de lengte inmiddels rond de 4 meter ligt. En dat heeft de nodige positieve gevolgen voor binnen- en bagageruimte.

Oranje of lichtblauw

Maar eerst nog even over de buitenkant. Bumper en grille vormen één geheel en lopen vloeiend door in de ietwat uitgebouwde voorspatborden. Het kleine driehoeksruitje voor de portieren doet denken aan dat van een ruimtewagen. Wat profiel betreft, komt de driedeurs wat sportiever over dan de vijfdeursvariant. De achterkant toont erg robuust en hooggesloten. De achterklep heeft geen overdreven diepe uitsparing in de bumper, dus dat betekent hoger tillen met de bagage. Het is erg onhandig dat de achterklep niet met een sleutel of een drukknop te openen is. Van buitenaf kan dat alleen met de afstandbediening.

Fiat heeft achter de bank een bagagevolume gecreëerd van 275 liter en dat is in dit segment heel behoorlijk. Door het neerklappen van de achterbank kan dit kinderlijk eenvoudig worden vergroot tot meer dan een kubieke meter.

Zoals een echt Italiaans merk betaamt, durft Fiat te spelen met kleur. Wie de voorkeur geeft aan een zwart of grijs interieur wordt door het merk op zijn of haar wenken bediend, maar oranje en lichtblauw geven de Punto wat meer cachet. In deze kleuren worden niet alleen de inzetstukken in de zittingen en de rugleuningen uitgevoerd, maar ook de armleuningen en de omlijsting van de middelconsole, die met een strip over de volle breedte wordt doorgetrokken. Dat zorgt meteen voor wat extra leven op het dashboard. Het lichaam daarvan is behoorlijk diep doorgetrokken en dat versterkt het gevoel dat de Punto een forse auto is. Verder vinden we er de gebruikelijke klokken en bedieningselementen, al leert Fiat het niet af met name op de stengels rond het stuur wat ongebruikelijke symbolen toe te passen.

Onder de console en net voor de versnellingspook zitten twee bekerhouders en een verplaatsbare asbak. Jammer dat de houders ver naar achteren zijn geplaatst, zodat er geen halfliterflesje rechtop in past.

Voorin biedt de Punto veel ruimte, zowel in hoogte, breedte als lengte, en ook de achterpassagiers hebben niet te klagen. Ook bij langere ritten kunnen twee volwassenen het daar prima uithouden.

Nadruk op diesel

De Edizione Prima is een introductieversie die tegen een schappelijke prijs met rijke uitrusting wordt geleverd. Denk dan aan zes airbags, gescheiden regelbare automatische airco, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrische ramen en spiegels, een radio/cd-speler met zes luidsprekers en stuurwielbediening en 15 inch lichtmetalen wielen.

Uit het motorenprogramma blijkt dat in de meeste Europese landen de nieuwe Punto vooral als diesel wordt verkocht. Die is in Nederland door de extra bpm-heffing echter alleen aantrekkelijk voor mensen die veel rijden. Het aanbod van benzinemotors blijft beperkt tot een 1,2 liter van 65 pk, een 77 pk sterke 1,4 liter en als krachtigste een 1,4 liter zestienklepper, die het tot 95 pk brengt.

In het testexemplaar ligt de middelste uit het aanbod, een motor die keurig stil zijn werk doet en redelijk presteert. Immers, met 165 kilometer per uur begeven we ons al royaal op het illegale vlak. Het sprintje naar 100 kilometer per uur duurt 13,2 seconden, dus daar is ook weinig mis mee. Maar de Punto mist gewoon vermogen als er met meer personen aan boord even snel gepasseerd moet worden. Fiat geeft zelf een gemiddeld brandstofverbruik op van 1 op 16,4, maar in de praktijk lijkt 1 op 12,5 realistischer.

Wat onderstel betreft, kiest Fiat bij de Grande Punto voor de meest gebruikte oplossing in deze klasse. De voorwielen zijn onafhankelijk opgehangen volgens het principe van McPherson, terwijl achter is gekozen voor een torsieas met schroefveren. Niets mis mee, ook niet als er wat sportiever wordt gereden. De Punto volgt keurig de door de bestuurder aangegeven koers, helt niet overdreven in bochten en duikt ook niet noemenswaardig bij stevig remmen.

De nieuwe Fiat Punto geeft door zijn vormgeving, materiaalkeuze, afwerking en rijgedrag een uitstekende indruk, waardoor we de auto kwalitatief hoger inschatten dan voorheen. En dat zonder dat de prijzen aanzienlijk zijn verhoogd. De Punto is te koop vanaf 12.495 euro en de Edizione Prima vergt een investering van 14.995 euro.

Fiat Punto 1.4 Edizione Prima

Waardering

  • formaat, kleurrijke inrichting, kwaliteitsgevoel
  • achterklepbediening, bekerhouders

Techniek

Cilinderinhoud: 1368 cc; maximumvermogen: 57 kW/77 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel 115 Nm bij 3000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 13,2 seconden; topsnelheid: 165 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4030 mm; breedte: 1687 mm; hoogte 1490 mm; wielbasis: 2510 mm: gewicht: 1000 kg; inhoud bagageruimte: 275-1030 liter; brandstoftank: 45 liter; Fiat Punto 1.4 Edizione Prima: 14.995 euro.

Alternatieven

Kia Rio 1.4 LXE Airco: 13.495 euro

Standaard met vijf portieren en een behoorlijk complete uitrusting. Aardig vormgegeven en redelijk ruim. Jammer van de vlakke stoelen en het middelmatige rijgedrag.

Renault Clio 1.4 16V 100 Expression: 15.395 euro

Modern gelijnde, ruime auto uit de compactklasse, minder origineel dan de grotere Mégane. Krachtige 1.4 liter standaard met zestien kleppen. Ruim interieur, fijne rijeigenschappen met voldoende comfort.

Volkswagen Polo 1.4 Trendline: 15.285 euro

Bovengemiddeld afgewerkte, degelijke auto, die het echter laat afweten op zijn prijs ten opzichte van de uitrusting. Opties zijn duur en de 1.4-motor is aan de zwakke kant. Polo heeft wel een hoge restwaarde.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer