Autobranche wil oude diesels van de weg
AMSTERDAM (ANP) - De autobranche probeert opnieuw het kabinet ertoe te bewegen geld te steken in een slooppremie voor oude, vervuilende dieselauto’s.
De importeurs hebben er ook geld voor over, maar het kabinet zou het voortouw moeten nemen.„Ze hebben meevaller op meevaller”, stelde donderdag de woordvoerder van de RAI Vereniging, doelend op de nieuwe meevaller die minister Zalm (Financiën) een dag eerder aankondigde. Staatssecretaris Van Geel (Milieu) overwoog een jaar geleden zo’n premieregeling om de luchtvervuiling terug te dringen. Maar het kabinet zag er na een rapport van het Centraal Planbureau van af. Ook zonder de premie zouden autobezitters de wagen laten slopen.
Volgens de branche was het CPB wel „erg stellig” dat automobilisten langer zouden rondrijden in hun oude bakken en mensen zelfs diesels zouden opkopen om een slaatje te slaan uit de regeling.
Dat effect kan voorkomen worden en daar komt de milieuwinst bij, aldus de woordvoerder. Naar zijn zeggen heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) aangetoond dat een slooppremie voor oude diesels het effectiefst is. Ze rijden vooral in de steden rond. Studenten rijden er veel mee. Hij schat de omvang van het wagenpark op grofweg ruim een half miljoen auto’s.
De RAI Vereniging wil „desnoods” ook geld bijpassen voor een inruilkorting, tot 1000 euro voor een dure dieselwagen. Volgens de woordvoerder heeft het kabinet door de meevaller het geld ervoor. Bovendien kan het de uitgaven makkelijk terugverdienen. De verkoop van nieuwe auto’s levert immers extra belastinginkomsten (bpm en btw) op, „als Zalm niet angstvallig uitgaven en inkomsten scheidt.” De woordvoerder doelde op de zogenoemde Zalmnorm, waarbij extra uitgaven uit uitgavenmeevallers moeten komen. Extra inkomsten mogen alleen gebruikt voor verlaging van het financieringstekort.