Binnenland

Prof. Heertje kraakt plan voor terminal in Zeeland

Het provinciebestuur van Zeeland schetst een veel te rooskleurig beeld van de gevolgen die de Westerschelde Containter Terminal (WCT) bij Vlissingen zal hebben op de Zeeuwse economie. Volgens prof. dr. A. Heertje, econoom aan de Universiteit van Amsterdam, laat de provincie zich niet of nauwelijks leiden door onafhankelijke onderzoeken.

Regioredactie
26 June 2002 07:44Gewijzigd op 13 November 2020 23:38

Prof. Heertje doet zijn uitspraken in een reactie op de inspraakprocedures die deze maand over de WCT zijn georganiseerd. Hij zegt dat het Zeeuwse provinciebestuur de bezwaarschriften van tegenstanders niet serieus neemt. „Er wordt niet naar de burgers geluisterd, terwijl die weldoordachte en steekhoudende argumenten tegen de terminal aanvoeren. De meeste partijen in de Provinciale Staten gaan gewoon door zonder te luisteren.”

De provincie Zeeland wil, samen met havenschap Zeeland Seaports, aan de oostkant van het Sloegebied een containerterminal bouwen. De kade moet een lengte van 2,6 kilometer krijgen. Als de terminal goed loopt, kunnen volgens berekeningen van het havenschap 1,5 miljoen containers per jaar worden overgeslagen. Zij worden aan- en afgevoerd per schip, trein en vrachtauto. Met het project is ongeveer 1,2 miljard gulden gemoeid. De exploitatie zal worden uitgevoerd door het Belgische bedrijf Hessenatie.

Inmiddels hebben ongeveer duizend inwoners van Zeeland een bezwaarschrift tegen het plan ingediend. Dat is voor de tweede keer, omdat de milieueffectrapportage (MER) in eerste instantie door een speciale MER-commissie onvolledig werd bevonden. Gedeputeerde D. Bruinooge streeft ernaar dat Provinciale Staten komend najaar de knoop over de WCT definitief zullen doorhakken.

Volgens prof. Heertje mankeert er van alles aan de besluitvorming omtrent de WCT. Een van zijn voornaamste kritiekpunten richt zich op de schijn van belangenverstrengeling. Zo is de MER niet geschreven door een onafhankelijk onderzoeksbureau, maar door het ingenieursbureau van het Havenschap Rotterdam. „En dat havenschap is ten nauwste verbonden aan Zeeland Seaports”, aldus Heertje.

Ook heeft de econoom vraagtekens bij de dubbelrol van provinciebestuurder Bruinooge. Die is niet alleen gedeputeerde van Economische Zaken, maar ook voorzitter van het Zeeuwse havenschap. „Dat soort verbindingen komt de openheid bij een belangrijk project als dit niet ten goede”, aldus prof. Heertje. „Formeel kan het, maar uit oogpunt van zorgvuldigheid moet je er alles aan doen om niet met twee petten op te functioneren.”

Heertje gaat zich de komende weken speciaal richten op één onderdeel van de besluitvorming. Dat is het onderzoek van het bureau Buck Consultance naar het nut en de noodzaak van de WCT. „Ik ben benieuwd welke opdracht de provincie precies heeft verstrekt. Is er naar een conclusie toegeschreven? Ook wil ik weten op grond waarvan het bureau zulke positieve inschattingen over de containermarkt maakt. Want ik signaleer zelf geheel andere ontwikkelingen.”

Prof. Heertje is door de Zeeuwse vereniging ”Redt De Kaloot” in de arm genomen. Die heeft grote moeite met de aanleg van de kade, omdat daardoor een zeldzaam fossielenstrand verloren gaat. Bezwaren van deze vereniging en van andere belangengroeperingen worden volgens Heertje onvoldoende gehonoreerd. De politieke partijen zouden er volgens hem verstandig aan doen om het besluit over de terminal uit te stellen tot na de verkiezingen. „De gevestigde orde wil dit plan er nu doorheenjagen, maar dat lijkt mij buitengewoon onverstandig. Daarvoor is de onderbouwing van dit project veel te dubieus.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer