Klant hoeft geen extra koopzondagen
AMSTERDAM - Consumenten hebben weinig behoefte aan meer koopzondagen. Ook veel winkeliers zitten niet op een uitbreiding van de zondagsopenstelling te wachten. Toch wil het merendeel van de gemeenten de Winkeltijdenwet verruimen.
Dat meldt dagblad Trouw donderdag op basis van een nog vertrouwelijke evaluatie van de Winkeltijdenwet, uitgevoerd door onderzoeksbureau B&A in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.Volgens de onderzoekers zegt 66 procent van de consumenten over de openingstijden van supermarkten op zondag: „Perfect, houden zo.” Zeventig procent zegt dat ook over andere winkels die op zondag open zijn. Slechts twintig procent vindt dat alle winkels op de rustdag open moeten zijn.
Ook de animo onder winkeliers voor een verruiming van de Winkeltijdenwet is volgens de B&A-onderzoekers beperkt. Koopzondag is vooral kijkzondag, menen de meeste ondernemers. Ruim 60 procent denkt verder dat de wet niet veel extra omzet en banen oplevert. Alleen warenhuizen en non-foodwinkels zoals kleding-, schoenen- en tuinzaken voelen wel wat voor meer koopzondagen.
Ondanks de kritische geluiden wil ruim de helft van de Nederlandse gemeenten de Winkeltijdenwet wijzigen en zelf bepalen hoe vaak en wanneer winkels open mogen zijn.
RMU-directeur Peter Schalk noemt het raar dat gemeenten op meer koopzondagen aansturen, terwijl daar slechts weinig behoefte aan is. „Kennelijk is er een select gezelschap van winkeliers met veel macht. De doorsnee ondernemer die een normaal leven wil leiden, heeft echt geen oren naar een verruiming van de wet.”
Schalk vindt het jammer dat de meeste consumenten tevreden zijn met de huidige situatie. „Het zou mooier zijn als ze hadden aangegeven dat er te veel koopzondagen zijn, maar goed. Het valt te hopen dat de overheid in ieder geval inziet dat een verdere aantasting van de rustdag door slechts weinigen wordt gewenst.”