NS gooit spoorboekje om
UTRECHT (ANP) – De Nederlandse Spoorwegen gooien vanaf 2007 het hele spoorboekje om. De nieuwe dienstregeling brengt volgens het bedrijf voor veruit de meeste reizigers verbeteringen mee, maar een aantal mensen zal er nadeel van ondervinden.
Waar in ieder geval iedereen mee te maken krijgt, zijn de aangepaste aankomst– en vertrektijden van de treinen. Vrijwel geen enkele trein vertrekt vanaf 2007 op hetzelfde tijdstip als nu. Alle tijden verschuiven ongeveer een kwartier. Bovendien moet het aantal vertragingen verminderen dankzij het nieuwe spoorboekje.Commercieel directeur Bert Meerstadt voorziet dat veel mensen behoorlijk zullen moeten wennen aan de nieuwe dienstregeling. Veel reizigers zijn nu gewend op bepaalde tijdstippen de trein te pakken. „Het is een soort automatisme", zei hij woensdag.
De NS begint daarom later dit jaar een omvangrijke campagne om zijn klanten op de hoogte te brengen van de veranderingen. Meerstadt: „We moeten intensief met mensen aan de slag". De vervoerder zal onder meer op televisie reclame maken en in huis–aan–huisbladen adverteren. „We gaan mensen thuis informeren. Dat werkt beter dan ze op het station een folder geven." De reclamecampagne gaat het bedrijf miljoenen euro’s kosten.
De ingrijpende wijziging van de dienstregeling is volgens de NS noodzakelijk omdat het huidige spoorboekje de groei van het aantal passagiers niet kan opvangen. „De rek is eruit", lichtte Meerstadt toe. In 2020 verwacht de NS een verdubbeling van het treinverkeer. Afgelopen jaar vervoerde het bedrijf 4 procent meer reizigers. De dienstregeling voor 2007 biedt ruimte voor 4 procent meer treinen. Bovendien moet de NS vanaf volgend jaar de hogesnelheidslijn in het spoorboekje verwerken.
De NS belooft dat de vernieuwde dienstregeling minder vertragingen oplevert. „We hebben meer ademruimte", zei Meerstadt. Als in 2007 een trein uitvalt, zal dit minder gevolgen hebben voor de andere treinen. Er is meer ruimte om vertragingen op te vangen. Meerstadt verwacht dan ook dat de NS kan voldoen aan de eis van de overheid dat in 2007 tussen de 87 en 89 procent van de treinen op tijd rijdt.
Meerstadt beseft dat niet iedereen tevreden zal zijn met de plannen van het bedrijf. Hij geeft toe dat sommigen erop achteruit gaan, maar de meeste reizigers profiteren volgens hem van de dienstregeling. „Als dat niet zo was, hadden we het niet gedaan. Financieel wordt de NS niet beter van het aangepaste spoorboekje.