Zorgen over wisselen van internetprovider
DEN HAAG (ANP) - Het wisselen van internetprovider, (mobiele) telefoon- en televisieaansluiting is voor veel consumenten een probleem. Ongeveer een op de drie mensen die het afgelopen jaar is overgestapt, heeft daar dusdanig veel moeite voor moeten doen dat hij of zij het niet nog eens wil proberen.
Dat blijkt uit een onderzoek dat Heliview in opdracht van het ministerie van Economische Zaken heeft verricht. Een woordvoerster van het ministerie stelde zaterdag dat momenteel met telecomtoezichthouder Opta wordt gekeken wat de grootste drempels zijn voor consumenten om over te stappen en wat de beste manieren zijn om deze aan te pakken.Vorig jaar zomer lanceerde minister Brinkhorst van Economische Zaken ook al het actieplan ”Een slimme consument in een snelle markt” voor de geliberaliseerde en geprivatiseerde elektronische communicatiesector. De bewindsman wil met marktpartijen en organisaties als de Consumentenbond afspraken maken over keuzevrijheid, objectieve informatie en klachtenafhandeling. Verder zijn regels in de maak over contractduur, stilzwijgende verlenging van overeenkomsten en opzegtermijnen.
De Consumentenbond zou graag zien dat mensen „net als bij verzekeringen en energie” niet meer zelf hun overstap hoeven te regelen. „Bij een overstap moet de nieuw gekozen aanbieder de administratieve en technische rompslomp uit handen nemen in plaats van de klant daarmee opzadelen”, aldus een woordvoerder van de bond.
Volgens de Consumentenbond maken vooral internetproviders het overstappen vaak zo lastig dat mensen blijven zitten waar ze zitten. „Daardoor betalen mensen soms honderden euro’s te veel voor hun internetaansluiting of blijft de kwaliteit achter”, stelt de woordvoerder.
Uit het onderzoek van Economische Zaken blijkt 35 procent van de overstappende internetklanten problemen te hebben ervaren. Bij televisiediensten klaagt 27 procent bij het wisselen over administratieve rompslomp en kosten. In het geval van de vaste telefoonaansluiting spreekt een kwart over drempels bij de overstap en bij mobiele telefonie 22 procent.
Het ministerie constateert dat consumenten de afgelopen jaren wel steeds meer zijn gaan winkelen tussen communicatiediensten. Nu is de markt in beweging door ontwikkelingen als digitale televisie en internetbellen. Zo verwacht de Consumentenbond dit jaar een nieuwe prijs- en kwaliteitsslag door de opkomst van gebundelde pakketten; ofwel de zogeheten drie in eenpakketten van telefoon-, televisie- en internetaansluiting.