Binnenland

Rotterdam krijgt meer gemengde scholen

ROTTERDAM - De gemeente Rotterdam heeft voor het eerst een succesje geboekt in het realiseren van gemengde scholen. Inmiddels werken 45 basisscholen, een kwart van het totaal, aan het mengen van de leerlingenpopulatie.

Van onze correspondent
13 January 2006 20:31Gewijzigd op 14 November 2020 03:22

Dat maakte onderwijswethouder L. Geluk vrijdag bekend. De wethouder heeft zich het laatste jaar sterk ingezet voor gemengde scholen. Zwarte scholen moeten volgens hem minder zwart en witte scholen minder wit worden. Rotterdamse scholen moeten een afspiegeling zijn van hun buurt.Geluk was vrijdag naar basisschool De Provenier gekomen. Daar spannen autochtone ouders zich intensief in om meer witte kinderen op deze hoofdzakelijk zwarte school te krijgen. „Ouders maken vaak een schoolkeuze op basis van minimale informatie of het imago van de school. Daarnaast zijn de scholen niet altijd sterk in het informeren van ouders in de nabije omgeving”, aldus een van de autochtone ouders.

Zij zette met andere ouders in de Provenierswijk een voorlichtingscarrousel op waardoor witte en zwarte partijen elkaar beter weten te vinden. Wethouder Geluk juicht dit initiatief toe, hoewel hij van bovenaf de scholen niet kan dwingen tot integratie. Wel investeert Rotterdam tot eind 2006 2,4 miljoen euro om dit initiatief van onderaf te bevorderen.

Geluk wil dubbele wachtlijsten mogelijk maken, vriendschapsrelaties tussen witte en zwarte scholen bevorderen en de „verkleuring” van scholen monitoren. „Wel moet het mogelijk blijven dat ouders voor een school kiezen die bij hun levensbeschouwing past”, zegt hij.

Er lijkt sprake van een trendbreuk in de toename van het aantal zwarte scholen. Tot voor kort nam het aantal zwarte scholen toe en het aantal witte scholen af. Die ontwikkeling is nu gestopt. Het aandeel kinderen dat naar een te witte of te zwarte school gaat, nam met 1 procent af.

Geluk noemt dit percentage niet opzienbarend, wel een begin. Het is het effect van de brede maatschappelijke discussie die in Rotterdam op gang is gebracht. „Integratie op school is niet een kwestie van snelle succesjes scoren maar gestaag doorgaan op de ingeslagen weg”, zegt hij.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer