Binnenland

Televisiezorg verloopt moeizaam

AMSTERDAM (ANP) – Thuiszorg via de televisie of computer komt moeizaam op gang door technische problemen. Bovendien worden de systemen nog niet optimaal benut. Dat concluderen onderzoekers van het Nederlands Instituut voor Onderzoek van de Gezondheidszorg Nivel.

13 January 2006 13:10Gewijzigd op 14 November 2020 03:22

Het Nivel dat het onderzoek vrijdag bekendmaakte, verrichtte onderzoek naar de invoering van systemen waarmee thuiszorgorganisaties contact hebben met hun cliënten via computerverbindingen en de televisie of computer.Met de telezorgsystemen kunnen thuiszorgcliënten 24 uur per dag contact te leggen met een centralist van de thuiszorg. Bij sommige systemen kan de cliënt ook door de zorgcentralist benaderd worden. Uit de monitor blijkt echter dat de systemen het afgelopen jaar nog voornamelijk zijn gebruikt voor kortdurende contacten op initiatief van de zorgverlener.

De systemen zijn bedoeld om de door vergrijzing toenemende vraag naar thuiszorg het hoofd te kunnen bieden. Met zo’n systeem kan een deel van de thuiszorg op afstand worden gegeven. Zo kunnen vragen beantwoord worden en is het vaak makkelijker om de situatie in te schatten, omdat de zorgverlener de thuiszorgcliënt ook kan zien. Op die manier is onnodig huisbezoek te voorkomen en is het beter mogelijk om in te schatten welk type thuiszorgmedewerker moet uitrukken, als huisbezoek toch nodig blijkt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer