Amerikaanse minister hoopvol over spoorbedrijf
De Amerikaanse minister van Transport, Norman Mineta, is hoopvol dat de Amerikaanse spoorwegmaatschappij Amtrak niet al deze week op de fles gaat. Mineta zei dit na gesprekken in Washington over het lot van de vrijwel bankroete maatschappij.
Het overleg heeft naar het zich laat aanzien nog niets concreets opgeleverd dat Amtrak op de rails houdt. Mineta zei maandag niet waarom hij hoopvol is. Hij zei alleen dat de Amtrak-directie zal samenwerken met het Congres om de sluiting van de maatschappij deze week te voorkomen.
De Amerikaanse overheid financiert de zwaar verliesgevende nationale spoorwegmaatschappij en wil daar mee ophouden.
De leider van de Democratische meerderheid in de senaat, Tom Daschle, beklemtoonde dat de Democraten tegen extra hulp aan Amtrak zijn. Dinsdag wordt de noodhulp aan Amtrak besproken in de senaat. Amtrak werd in 1971 opgericht en heeft nog nooit winst gemaakt. Vorig jaar verloor het bijna 1,25 milard euro en Amtrak gaat aan de schuldenlast ten onder.
Amtrak-directeur David Gunn heeft het Congres de afgelopen week gezegd dat de maatschappij ophoudt te bestaand, mogelijk woensdag al, indien er niet onmiddellijk 200 miljoen dollar beschikbaar komt om de dienst draaiende te houden. Zonder noodhulp komen dan honderdduizenden forensen in het noordoosten van het land, in dichtbevolkte stukken Californië en in de regio Chicago zonder treinverbinding te zitten.
De forensentreinen doen het relatief redelijk en profiteerden van de aanslagen van 11 september en de daaropvolgende draconische veiligheidmaatregelen op luchthavens. De maatschappij verliest echter vooral veel op de lange afstanden.
De treinen en het spoor zijn slecht onderhouden en traag. Geld dat met de regionale diensten werd verdiend, verdween in de bodemloze put van de lange trajecten. Reizen met Amtrak, met name op de lange routes, gaat gepaard met uitzondelijk lange vertragingen.
De verliesgevende routes zoals bijvoorbeeld de Sunset Limited van Florida naar Californië, zijn mede zo lang in bedrijf gebleven omdat ze door zeer veel kiesdistricten gaan. Sommige Congresleden denken nu Amtrak voorlopig te kunnen redden door geld in de spoorwegen te pompen dat voor projecten voor de binnenlandse veiligheid is bestemd.