Koran
De Koran biedt mogelijkheden om de seksuele emancipatie van Turkse en Marokkaanse jongeren te bevorderen. Dat is de rode lijn van een vorige week gepresenteerde literatuurstudie op initiatief van de Rutgers Nisso Groep, een kenniscentrum over seksualiteit.
De Rutgers Nisso Groep stelt onder meer dat sommige allochtone jongens en meisjes een grote achterstand hebben op het gebied van seksualiteit. Zo wijst men homoseksualiteit af en geldt voor meisjes dat ze als maagd het huwelijk in moeten. De Rutgers Nisso Groep vindt dat er in het Nederlandse integratiebeleid meer aandacht moet komen voor seksualiteit.Heeft de Rutgers Nisso Groep een aantal liberale theologen ingehuurd om de Koran uit te leggen?
Psycholoog dr. P. Vennix, een van de onderzoekers: „Dat is niet het geval. We hebben geen theologen ingeschakeld. Zelf hebben we de Koran bestudeerd op het punt van seksualiteit. Daarnaast hebben we gekeken wat anderen hiervan zeggen.”
Anderen zullen de Koran heel anders uitleggen.
„Dat klopt. De Koran is multi-interpretabel. Sommige Arabische woorden hebben meer betekenissen. Bovendien is een contextuele uitleg van de Koran mogelijk. Dat gebeurt bijvoorbeeld in Marokko op het gebied van aanpassing van het familierecht. In de tijd van Mohammed werden de moslims massaal afgeslacht door de Mekkanen. Daarom stond Mohammed polygamie toe. Om het mannentekort op te vangen. Nu is dat niet meer aan de orde.”
Het voorschrift dat een meisje als maagd het huwelijk in gaat, vindt de Rutgers Nisso Groep maar achterlijk?
„Dat zeg ik niet. De Rutgers Nisso Groep staat voor seksuele gelijkheid voor mannen en vrouwen. Ik stel wel vast de Koran die maagdelijkheidseis niet alleen aan meisjes, maar ook aan jongens stelt. Maar in islamitische kringen gaat het wat dat betreft anders. Daar is in sommige kringen een hele maagdelijkheidscultus rond meisjes ontstaan. Er wordt geroddeld over vermeende seksuele relaties van meisjes. En dat terwijl de Koran roddelen verbiedt. Die hele maagdelijkheidscultus, inclusief het lichamelijk controleren van meisjes, heeft niet zozeer met de Koran te maken, maar meer met de familie-eer.”
Leest u de Koran vooral door een feministische bril?
„Nee. Ik lees wat er staat.”
Kan het zijn dat u met een dergelijke studie bepaalde groepen moslims van u vervreemdt?
„Welke uitspraak je ook doet, er zullen altijd groeperingen zijn die het niet met ons eens zijn. De islam is divers.”
Foto
Poedelnaakt prijken zes kandidaten van de nieuwe Amersfoortse partij Jouw Amersfoort op een kalender. De edele delen van het zestal zijn afgeschermd met een stuk plastic. De foto haalde vanmorgen het Algemeen Dagblad.
Nieuwe vorm van politiek?
Lijstduwer Kees van Engelenhoven, die zelf niet op de foto staat: „Het is een creatieve gedachte van de fotograaf. Het lijkt wel een Grieks toneelgezelschap. Het gaat ver.”
Te ver.
„Waarom? Ik vind het origineel. De foto verwijst naar de transparantie van de partij.”
Stoot dit kiezers af?
„Dat kan ik me haast niet voorstellen. Het is inderdaad een publiciteitsstunt. Jouw Amersfoort, een fusie van D66 en Leefbaar Amersfoort, doet voor het eerst mee aan de gemeenteraadsverkiezingen. Dan moet je toch wat naamsbekendheid verwerven.”
Zou het koud geweest zijn?
„Nee hoor. Die foto is gemaakt in een warme studio. Het is er één uit een serie. Op een andere plaat lopen ze door een schilderijlijst.”