Weinig taxichauffeurs zonder pas
ROTTERDAM (ANP) – De Inspectie Verkeer en Waterstaat is maandag begonnen met uitgebreide controles op de taxistandplaatsen in de grote steden en op Schiphol. De komende vier weken worden duizenden taxichauffeurs in heel het land gecontroleerd. Per 1 januari dienen zij in het bezit te zijn van een chauffeurpas, waarvoor ze een examen hebben moeten afleggen.
De eerste resultaten lieten maandag zien dat verreweg de meeste taxichauffeurs een pas hebben. Van de honderden gecontroleerde chauffeurs (honderd op Schiphol en in Amsterdam, 110 in Rotterdam en vijftig in Utrecht) hadden slechts twee chauffeurs bij de luchthaven geen geldige bewijs van hun kunnen. „Waarschijnlijk zijn de chauffeurs zonder pas op de hoogte van de controle en nemen ze een andere route", zei H. Mosselman, hoofdinspecteur van de toezichteenheid Personenvervoer van de Inspectie Verkeer en Waterstaat.Met de invoering van een examen wil het ministerie van Verkeer en Waterstaat de kwaliteit van het taxivervoer verbeteren. De chauffeurs worden onder meer getest op rijvaardigheid en stratenkennis.
Volgens Mosselman zijn in Nederland rond 40.000 taxichauffeurs actief. De helft van hen is vrijgesteld van het examen, onder meer door hun lange ervaring. Ruim 17.000 chauffeurs hebben de afgelopen jaren met goed gevolg het examen afgelegd. Dat betekent dat ruim 2000 chauffeurs zonder pas rondrijden. „Een deel daarvan is inmiddels gestopt", aldus de hoofdinspecteur.
Wie geen geldige pas heeft, krijgt vanaf nu onherroepelijk een boete van 170 euro. Dat geldt ook voor het bedrijf waar de chauffeur voor werkt. Dat krijgt bovendien een dwangsom opgelegd van 7500 euro, als er weer een overtreding wordt begaan.
De chauffeurs zijn blij met de verplichte pas. „Ik heb een heleboel geleerd van het examen", zegt een van hen. „Je leert over wetgeving, stratenkennis en vooral gedrag. Je voelt dat je serieus met het chauffeursvak bezig bent".
De Inspectie Verkeer en Waterstaat is tevreden met het resultaat van de eerste controledag. „Het beeld dat we vooraf hadden was slechter dan we vandaag hebben gezien", vindt een woordvoerder.
In Amsterdam was de politie ook aanwezig bij de acties. Zij controleerde onder meer de technische staat van de auto, het kentekenbewijs, rijbewijs, de rittenkaart en de arbeidstijden. Een van de chauffeurs bij het Centraal Station moest maandag meteen zijn kentekenbewijs inleveren en zijn lichtbalk van het dak afhalen. Hij had wel een chauffeurspas maar ook twee te gladde banden.
De taxichauffeurs op CS reageerden gelaten en waren over het algemeen vrij positief. „Dit is de eerste keer in zes jaar dat ik nou eens gecontroleerd word, het werd tijd!“, aldus een van hen. „Misschien gaan de rotte appels hier ook eens wat van leren”.
Voor de gemeente Amsterdam zijn de controles een eerste stap in de strijd tegen de taxiterreur die al jaren plaatsvindt in de hoofdstad. Verkeerswethouder Van der Horst komt binnenkort met maatregelen om onder meer het weigeren van korte ritten tegen te gaan. Een ander probleem in Amsterdam zijn de ’snorders’, particulieren die met onherkenbare auto’s zonder taxivergunning mensen bij bijvoorbeeld bushaltes aanspreken en tegen 5 euro een ritje aanbieden.