FloraHolland behaalt recordomzet
NAALDWIJK - Het gaat goed met de Nederlandse sierteelt. Bloemenveiling FloraHolland bereikte donderdagochtend voor het eerst in haar geschiedenis een jaaromzet van 2 miljard euro.
De verwachting is dat de groei zich de komende jaren gestaag voortzet. „Op naar de 3 miljard”, aldus een tevreden algemeen directeur Jacques Teelen.Om 06.30 uur werden de veilingklokken even stilgezet en spraken de drie directieleden en de bestuursvoorzitter de handelaren in de vier afmijnzalen toe. Bestuursvoorzitter Gerrit Ravensberger benadrukte de volgens hem uitzonderlijke prestatie door zijn baard, waaraan hij nogal gehecht is, ter plekke te laten afscheren.
De winst over dit jaar wordt geschat op ongeveer 8 miljoen euro voor belasting. Ook voor 2006 zijn de vooruitzichten goed. FloraHolland gaat uit van een winst van 5 miljoen euro bij een licht stijgende omzet van 2 procent.
De mijlpaal bij de marktleider in de Nederlandse sierteelt was vooral te danken aan betere prijzen. Dat wil niet zeggen dat de markt niet onder druk staat. „Nog steeds haken kwekers af”, aldus Teelen. Hij schat dat, als gevolg van de margedruk door de stijgende energieprijzen en de groeiende concurrentie binnen en buiten de EU, jaarlijks 3 tot 5 procent van de kwekers stopt. „Dat betekent een halvering in ongeveer tien jaar.”
Voor de overblijvers, die in een hoog tempo verder moderniseren en inzetten op een voortgaande verduurzaming van sierteelt, ziet hij goede kansen. „De Nederlandse sierteelt staat er goed voor dankzij de internationale positie, logistiek, handel, kennis en de grote kassencomplexen.”
Teelen voorziet bij de veiling een verdere elektronisering van de handel. In 2006 wil FloraHolland dat het aanleveren van informatie in Naaldwijk voor 100 procent via de elektronische aanvoerbrief plaatsheeft. Verder wordt ook de digitale ordersystematiek uitgebouwd.
Dat wil niet zeggen dat handelaren en de klok verdwijnen. „De klok blijft tot in lengte van jaren, omdat het hier gaat om een dagvers product, dat kleinschalig wordt verkocht. Het aanbod is zeer divers, de logistiek speelt een belangrijke rol. Daarvoor is de veilingklok uitermate geschikt”, meent Teelen. Ondanks het gebruik van de computer bij de aankoop via de klok heeft hij het aantal handelaren op de veiling nog niet sterk zien dalen. „Voor de beoordeling van de bloemen en de logistieke afwikkeling zijn altijd specialisten nodig.”
De echte omzetgroei heeft niet via de klok plaats, maar door contractverkoop en bemiddeling. Een eigen bureau van FloraHolland verkoopt steeds meer speciale producten rechtstreeks aan winkelketens.
FloraHolland, met vestigingen in Naaldwijk, Rijnsburg, Bleiswijk, Venlo en Eelde, ontstond de afgelopen dertien jaar uit een drietal fusies. Het veilingbedrijf heeft meer dan de helft van de markt in handen. De veiling in Aalsmeer is met circa 40 procent goede tweede.