Kirren en giechelen is gezond
TILBURG - Nederland schaterde, kirde, giebelde. Bijna 40.000 mensen namen begin dit jaar deel aan de lachcampagne van zorgverzekeraar VGZ.
„Als verzekeraar willen we meer zijn dan de club die de rekeningen betaalt”, zegt woordvoerder E. Lelieveld. „We willen ons vooral richten op preventie van ziekten, op het bevorderen van de gezondheid.”En dat kan door te lachen. Kinderen doen dat gemiddeld 350 keer per dag, volwassenen slechts 15 keer. Veel te weinig, weet VGZ, lachen is geestelijk én lichamelijk gezond. Het verlaagt stress, vergroot het zelfvertrouwen, vermindert pijn, versterkt de afweer en verlaagt de bloeddruk. Het is als een zonnestraal die tussen de donkere wolken doorpiept. Bijkomend voordeel: met lachen maak je vrienden.
Volgens onderzoek van de Amerikaanse cardioloog Michael Miller verbetert in een deuk liggen de doorbloeding van de aderen. Op lange termijn zou dat betekenen: minder kans op hart- en vaatziekten, infarcten, beroerten en embolie. Tijdens het lachen produceren de hersenen bovendien endorfinen, die kalmerend en pijnstillend werken. Reden genoeg dus voor een lachcampagne, dacht VGZ.
Wie de website www.lachenisgezond.nl opende, kreeg eerst een aanstekelijke lach te horen. Dat bracht de stemming erin. Iemand kon vervolgens een telefoonnummer draaien, zijn of haar lach ’inspreken’ en die via internet terughoren.
Als de deelnemer tevreden was over de daverende lach, het aanstekelijke gehinnik, het gemekker of de kirrende giechel die hij geproduceerd had, kon hij deze per e-mail naar familie en bekenden versturen. Zo konden bezoekers van de website hun lach door heel Nederland laten gieren. Wie zelf geen vrolijk gebulder wist voort te brengen, kon een bestaande lach kiezen en verzenden.
De campagne duurde veertien weken. „We willen hiermee niet uit het oog verliezen dat er mensen zijn voor wie er door hun omstandigheden weinig te lachen valt”, zegt Lelieveld. „Het gaat ons er echter om dat mensen letten op lichtpuntjes en ook elkaar proberen op te vrolijken.”
De website werd ruim 230.000 keer bezocht. Er werd 38.738 keer een lach verstuurd. Voor iedere lach doneerde VGZ 10 cent aan een organisatie die zieke kinderen vermaakt: de CliniClowns. Dat bedrag liep door de grote deelname op tot 3848,40 euro. VGZ rondde het af naar 5000 euro.
Volgens een peiling van VGZ lachen vrouwen vaker dan mannen. Bovendien is de vrouwelijke lach harder en aanstekelijker.
Vrouwen giechelen niet alleen meer, maar zijn zich ook meer bewust van de gezonde werking ervan. Ze hebben ook meer vertrouwen in hun gelach: ruim 60 procent van de ondervraagde vrouwen vond dat hun lach aanstekelijk werkt op anderen, terwijl slechts 40 procent van de mannen overtuigd is van de besmettelijke werking van hun lach.
De dames brachten het ook in de praktijk. Uit een tussenstand van de campagne bleek dat ruim 75 procent van het gelach dat via de telefoon werd ingelachen, van vrouwen afkomstig was. „Meestal zijn dit harde, hoge en zeer aanstekelijke lachen die zonder gêne door Nederland verspreid worden”, aldus de zorgverzekeraar. Van de mannen verzuchtte 74 procent dat ze best wat meer zouden mogen lachen.
De gelotologie, oftewel de wetenschap van de lach, wordt in de praktijk gebracht in funtrainingen voor kantoor en lachmeditatie voor thuis. In Amerika kennen ziekenhuizen humorrooms en beijvert de International Humour Study Society zich ervoor te bewerkstelligen dat mensen humor serieus nemen. Ook in Engeland leren mensen met hun moeilijkheden omgaan door humor te gebruiken. Daarvoor kunnen ze naar een lachkliniek.
Op zoek naar het verhaal achter opvallende berichtjes van het afgelopen jaar. Morgen deel 4.