Google koopt zich in bij AOL
NEW YORK - Internetzoekgigant Google heeft dinsdag de overeenkomst met mediaconcern Time Warner geformaliseerd voor de aankoop van 5 procent van de aandelen van Time Warners dochterbedrijf en internetprovider AOL. Hiermee is een bedrag van 1 miljard dollar (830 miljoen euro) gemoeid.
Google versloeg hiermee rivaal Microsoft, die zich ook steeds sterker probeert te manifesteren op internet. Het gaat hierbij vooral om de lucratieve advertentiemarkt die zich gestaag uitbreidt in deze virtuele wereld. „Dit is een bijzonder goede zaak voor ons”, aldus Googletopman Eric Schmidt na de officiële bekendmaking van het nieuws.Analisten verwachten dat Amerikaanse bedrijven dit jaar 12 miljard dollar uitgeven aan internetadvertenties. Dat is een stijging van 25 procent in vergelijking met vorig jaar. Wereldwijd verwacht men tegen 2010 een omzet van 55 miljard, waarbij Google en Yahoo koplopers zijn.
Google en AOL kondigden verder aan dat zij binnenkort hun ”instant message”-netwerken aan elkaar koppelen, wat in feite een forse uitbreiding van deze netwerken betekent.