Treinen hsl „duurder en later beschikbaar”
UTRECHT (ANP) - De negentien treinen bestemd voor de hogesnelheidslijn HSL-Zuid tussen Amsterdam en Parijs, zullen duurder worden dan de 380 miljoen euro die ervoor is begroot. Ze komen ook later, stelt de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda in NRC Handelsblad van vrijdag.
De krant heeft een interview met ingenieur Stefano Fanucci, die bij AnsaldoBreda verantwoordelijk is voor de productie van de treinen. De extra kosten houden verband met het beveiligingssysteem ERTMS waaraan de treinen moeten worden aangepast. Hij kon echter niet zeggen hoeveel duurder de hsl-treinen daardoor worden.Een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen, mede-exploitant van de HSL-Zuid, zegt in een reactie dat de NS niet op de hoogte is gebracht van zulke extra kosten. „Ze zullen dat eerst moeten melden. Vooralsnog gaan we ervan uit dat dat niet het geval is.”
Dat de treinen later komen, is bekend, aldus de woordvoerder. Volgens de oude plannen zouden de eerste hsl-treinen op 1 april 2007 rijden, maar dat wordt vertraagd, aldus Fanucci. AnsaldoBreda werkt er volgens hem aan in 2007 de eerste treinen te leveren.
De NS, die met KLM de HSL-Zuid exploiteert, gaat voorlopig met gehuurde treinen de hogesnelheidslijn bedienen. De bedoeling is dat de eerste treinen in juli 2007 rijden. Arbitrage moet beslissen of de NS en de KLM dan wel minister Peijs de extra kosten van 50 miljoen euro betalen.
De grote vertragende factor is ERTMS, aldus de NS-woordvoerder. Volgens de NS heeft minister Peijs (Verkeer) de specificaties daarvoor te laat aangeleverd. Volgens Peijs heeft de NS de treinen te laat besteld. Fanucci zegt dat het wachten is op de nieuwe Europese richtlijn voor ERTMS. En passant nodigt hij de bewindsvrouw uit voor een bezoek aan AnsaldoBreda.