„Acceptatieplicht botst met spreiding”
DEN HAAG (ANP) - Minister Van der Hoeven (Onderwijs) vraagt zich af of een verplichting voor scholen om alle leerlingen te accepteren niet botst met het streven om leerlingen te kunnen spreiden.
De bewindsvrouw zei dit donderdag in overleg met de Tweede Kamer over de spreiding van leerlingen om integratie te bevorderen.Van der Hoeven wil dat gemeenten en scholen afspreken dat leerlingen met een achterstand niet allemaal op dezelfde school komen te zitten. Dit kan wringen met een voorstel om ouders het laatste woord te geven bij de keuze voor een school.
Over dit initiatiefwetsvoorstel van PvdA, SP, GroenLinks en coalitiepartner D66 voor een acceptatieplicht wilde de minister zich niet inhoudelijk uitspreken, maar ze noemde wel een paar punten waarop ze het wil beoordelen.
In februari keerde de minister zich nog tegen een acceptatieplicht voor alle scholen. Toen kwam de PvdA al met een plan om ook scholen op een levensbeschouwelijke grondslag te verplichten alle leerlingen te accepteren. Volgens de sociaaldemocraten grijpen steeds meer bijzondere scholen dit aan om leerlingen met een achterstand de deur te wijzen. Van der Hoeven noemde dit toen een oplossing voor een probleem dat niet bestaat. In haar ogen geldt dit slechts voor een klein aantal scholen.
Verder bekijkt de minister of de acceptatieplicht, of toelatingsrecht zoals de PvdA het noemt, niet in strijd is met artikel 23 van de Grondwet, waarin de vrijheid van onderwijs is vastgelegd. In het regeerakkoord staat dat hieraan niet gemorreld mag worden.
Volgens D66 blijft het wetsvoorstel binnen de grenzen van het artikel. Bij de acceptatieplicht wordt een uitzondering gemaakt voor een beperkt aantal scholen, die de afgelopen tien jaar een strikt beleid op het gebied van levensbeschouwing hebben gevoerd. Hiertoe behoren de reformatorische scholen.
VVD’er Balemans wilde nog niet op het voorstel ingaan, maar zinspeelde er op dat de vrijheid van onderwijs met de acceptatieplicht op de tocht komt te staan.
De Tweede Kamer staat achter het voorstel gemeenten en scholen te verplichten om bindende afspraken te maken over de integratie van verschillende groepen leerlingen. Dit kan onder meer door spreiding van achterstandsleerlingen over scholen.
De Onderwijsraad had geadviseerd om bij dit overleg de gemeente het laatste woord te geven als de partijen er niet zouden uitkomen, maar zo ver wil Van der Hoeven niet gaan. Een meerderheid van de Tweede Kamer wilde gisteren aanvankelijk vasthouden aan een beslissende stem voor de gemeenteraad, maar zei ook een andere oplossing te accepteren die patstellingen kan doorbreken.