„Zo een z schrijven is helemaal niet logisch”
UTRECHT (ANP) - Burt voor beurt, leew voor leeuw, loopen voor lopen en greis voor grijs. Dit zijn veelvoorkomende schrijf- en spellingsfouten die dyslectici maken. Maar ook letters in spiegelbeeld schrijven; bom in plaats van dom.
„Het is voor dyslectici niet logisch dat een z zo wordt geschreven. Voor hen kan een z ook andersom”, zegt Minke Benard-Zwarts van PerspectieF. Deze jongerentak van de ChristenUnie was een van de organisatoren van het Groot Dictee der Dyslexie. In Utrecht gingen leerkrachten, hulpverleners, prominenten en dyslectici donderdag de competitie aan.Dyslexie is een taalstoornis die bij ongeveer 7 procent van de Nederlandse bevolking voorkomt. Bij dyslectici heeft het automatisch kunnen lezen en of spellen zich niet, dan wel zeer onvolledig of zeer moeizaam ontwikkeld.
„Ons viel heel erg op dat er in het onderwijs geen vaste regels zijn over een aanpak voor leerlingen met dyslexie. Er is een protocol, maar daar hoeft een school zich niet aan te houden.”
De organisatoren wilden met het dictee aandacht geven aan het probleem. „Er zijn zeker 125.000 kinderen met dyslexie.” Samen met een aantal (hulp)organisaties boden ze CU-Kamerlid Slob een petitie aan. Daarin pleiten ze voor een onderwijsbreed beleid. „Niet langer vrijblijvend, maar met controle.”
Met het dictee wilde PerspectieF laten zien hoe een dyslecticus een tekst schrijft en leest. Zo moesten deelnemers een zin in spiegelbeeld schrijven. De schrijfrichting van de zin was wel gewoon van rechts naar links, maar de afzonderlijke letters werden gespiegeld.