Binnenland

UPC wil allochtone ’schotelkijkers’ binnenhalen

AMSTERDAM (ANP) – Kabelmaatschappij UPC gaat het kijkgedrag van allochtone Nederlanders onderzoeken om te proberen klanten te winnen die nu nog via de schotel kijken. UPC hoopt met de onderzoeksresultaten het zenderaanbod beter af te kunnen stemmen op deze groepen kijkers, liet een voorlichter van de kabelmaatschappij in Amsterdam donderdag weten.

15 December 2005 13:02Gewijzigd op 14 November 2020 03:17

Het onderzoek begint deze maand en UPC hoopt in het voorjaar met resultaten te komen. „De achterliggende reden voor het onderzoek is dat wij overschakelen van analoge naar digitale televisie. Wij kunnen via digitale televisie acht keer meer zenders aanbieden dan via analoge televisie. Daardoor kunnen we beter maatwerk leveren aan de televisiekijker", aldus de zegsman.Om uit te vinden welke televisiezenders bij Turkse– Marokkaanse– en Kaapverdiaanse kijkers in de smaak vallen, worden in Alkmaar, Rotterdam, Hilversum en Leeuwarden in buurthuizen, koffiehuizen en op markten interviews gehouden. Het onderzoek wordt uitgevoerd samen met woningcorporaties in de vier steden „omdat zij veel klanten met een allochtone achtergrond hebben".

Het basispakket van digitale televisie heeft ruim veertig zenders, enkele zenders meer dan via analoge televisie. Kijkers kunnen een televisiepakket bijkopen met daarin bijvoorbeeld zenders uit Turkije. De enkele duizenden mensen die door UPC worden geïnterviewd, kunnen door hun antwoorden bepalen welke zenders het kabelbedrijf gaat aanbieden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer