CBL ziet omzet supers stijgen
LEIDSCHENDAM - Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) verwacht dit jaar een nipte stijging van de omzet in de supermarkten. Voor volgend jaar gaat de koepelorganisatie uit van een stijging van de verkopen met 1 procent.
Dat maakte CBL-voorzitter K. van den Doel donderdagmorgen bekend. De omzetten in de supers lieten sinds oktober 2003 een daling zien. In die maand ontketende Albert Heijn de prijzenoorlog.In de eerste helft van dit jaar lagen de verkopen nog 1 procent lager ten opzichte van 2004, maar deze achterstand lopen de winkels op dit moment in. Van den Doel verwacht veel van de kerstverkopen, zodat de jaaromzet op ruim 26 miljard euro kan uitkomen.
In 2006 gaan de supers profiteren van het economisch herstel. Een ruimer bestedende consument levert de winkels een extra omzet op van 1 procent, een bedrag van 260 miljoen euro.
De wereldkampioenschappen voetbal zorgen in 2006 ook voor een positieve impuls. Van den Doel komt nu al oranje vla in de schappen tegen en hij ziet kansen voor typische voetbalproducten als bier, fris en snacks.
Het aandeel van huismerken zal verder toenemen, van 21 procent dit jaar tot 25 procent volgend jaar. Daarmee loopt Nederland nog wel achter bij landen als Duitsland en Engeland, waar het assortiment voor respectievelijk 35 en 40 procent uit huismerken bestaat. Huismerken leveren supermarkten doorgaans een hogere marge op.
Het CBL presenteerde vanmorgen ook de resultaten van een onderzoek naar het eetgedrag van consumenten rond de kerstdagen. Zo blijkt 32 procent van de bevolking al op 24 december een speciaal diner te serveren. De overgrote meerderheid blijft thuis bij familie en vrienden en slechts 16 procent bezoekt de avond voor Kerst een kerk.