Economie

IVW en historische luchtvaart om tafel

De overheid en de historische luchtvaart starten maandagochtend onverwacht besprekingen over de impasse rond historische vliegtuigen. Het conflict spitst zich toe op toestellen die door een strenge toepassing van de overheidsregels niet meer kunnen vliegen.

Redactie economie
20 June 2002 10:38Gewijzigd op 13 November 2020 23:38

De Inspectie Verkeer en Waterstaat, divisie Luchtvaart (de voormalige RLD) en de Nationale Federatie Historische Luchtvaart (NFHL) proberen maandag tot elkaar te komen. IVW-topambtenaar Aartsen voert het overleg aan.

De onverwacht snelle uitnodiging van de IVW aan de historische luchtvaart is het resultaat van publicaties in de media over de ruzie. „Wij worden doorlopend gebeld. Maar zo’n verschil van mening hoor je niet in de media te bespreken”, aldus IVW-woordvoerder Jelke van Egmond. De NFHL zegt al vier jaar geen enkele officiële reactie van de luchtvaartautoriteiten te krijgen.

De NFHL, waarin onder andere Aviodome en de Dutch Dakota Association zijn vertegenwoordigd, kondigde eind vorige week aan alle contacten met de inspectiedienst te verbreken en een mediaoffensief te starten. „We hebben onverwacht snel succes geboekt”, verklaarde NFHL-woordvoerder Arno van der Holst vanochtend tevreden.

Of de inspectiedienst de betrokkenen in de gesprekken iets te bieden heeft, kon de IVW-woordvoerster woensdag niet zeggen. De historische luchtvaart rekent daar wel op. „Anders zouden ze ons niet uitnodigen”, aldus NFHL-woordvoerder Van der Holst.

De nood onder de historische luchtvaartclubs is hoog. Bij ongewijzigd beleid zou de Dutch Dakota Association per 1 januari failliet zijn. Bovendien zouden op termijn alle historische toestellen gedwongen zijn een buitenlandse registratie aanvragen, omdat de regels daar soepeler worden toegepast. „Dat is belachelijk. Ik rij toch ook niet in een auto met een Belgisch kenteken?”

De historische luchtvaart hekelt het feit dat zij in de praktijk aan dezelfde of strengere eisen moet voldoen dan bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappij KLM. „Sommige regels zijn voor ons totaal onwerkbaar. Een piloot die Nederland al op z’n duimpje kent toch routetrainingen laten volgen, is onzinnig en onbetaalbaar.” De organisatie onderstreept 100 procent veilig te willen vliegen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer