NS kiest voor lichtgrijze kleur op Sprinters
Na 35 jaar komt er een variatie op de geel-met-blauwe treinen op het Nederlandse spoor. De treinen blijven grotendeels in de vertrouwde kleuren rijden, maar vanaf volgend jaar zet de NS ook lichtgrijze, bijna witte treinen in. Het bedrijf laat in Denemarken 180 rijtuigen opknappen, die komen terug in de nieuwe uitvoering.
Voor 1968 had de NS nog een bonte verzameling aan treinen. Het plan ”Spoorslag”, een plan om de NS „beter op de kaart te zetten”, maakte daar een einde aan. Er kwam een huisstijl en een huiskleur: geel met blauw. „Dat waren heel mooie kleuren”, aldus ir. P. Leenders, hoofd materieel bij de NS. Kort daarna deden de eerste intercity’s in die uitvoering hun intrede.
Uit allerlei onderzoeken, waaronder klantonderzoek, blijkt nu dat het tijd is voor iets anders. „We gaan af op onderzoek van externe experts, die weten wat de klanten willen”, zegt Leenders uit.
De NS wil zich in de toekomst profileren met nog slechts twee soorten treindiensten, de snelle en de stoptreinen. De stoptreinen (Sprinters) die nu een revisie ondergaan in Denemarken komen grotendeels wit terug. De snelle treinen worden blauwer.
De Sprinters krijgen gele deuren, onderaan de trein een gele en een blauwe streep en een blauw dak. Verder is de trein lichtgrijs.