Brussel: Licht auto’s moet overdag aan
BRUSSEL (ANP) – Auto’s moeten over enkele jaren hun licht overdag aanhouden. De nieuwe plicht moet het verkeer veiliger maken, zo bleek maandag bij de presentatie van de Europese eisen aan de auto’s voor de komende tien jaar.
Het voorstel voor de lichten overdag is volgend jaar al te verwachten, aldus een topmedewerker van Europees Commissaris Verheugen (Industrie). Het volgt op de enkele EU-landen zoals Italië die al een dergelijke plicht hebben. Nederland heeft dat nog niet. Brussel werkt ondertussen met de industrie aan betere koplampen voor overdag. De nieuwe lampen moeten minder fel zijn en energiezuiniger zijn dan de huidige lichten.De ANWB steunt het streven om de autolichten overdag te laten branden. „Wij denken dat het een bijdrage levert aan de verkeersveiligheid”, aldus een ANWB–woordvoerder. „Nadeel is dat het extra brandstof verbruikt, maar dat kan worden opgelost door zuiniger lampen en de achterlichten niet aan te doen”.
PvdA–Europarlementslid Corbey vindt het voorstel echter onzin voor Nederlandse auto’s. „Het kost energie en is niet per se veiliger. Misschien wel op de lege wegen in Scandinavië, maar toch niet in Nederland”.
Corbey leidde recent een alternatieve Europese werkgroep voor auto–eisen. Ze pleitte daarbij vooral voor scherpere milieunormen. „Erg jammer dat de Europese Commissie nu nog geen lange–termijnvisie daarop geeft”.
De Europese autoplannen bevatten wel enige milieumaatregelen voor de korte termijn. Volgende week presenteert Europees Commissaris Verheugen daartoe verscherpte uitstootlimieten voor de nieuwste generatie motoren. Nederland vraagt daar al langer om. De roetdeeltjes uit dieselauto’s zorgen ervoor dat Nederland de Europese normen voor schone lucht niet haalt.
Maar techniek is niet genoeg om alle milieudoelen te halen, benadrukte Europees Commissaris Verheugen. Betere banden en minder files moeten ook helpen. „Automobilisten moeten zelf ook een knop in hun hoofd omdraaien. Klagen over de hoge olieprijs is één, zuiniger rijden is twee”.
Verheugen wil met zijn voorstellen de Europese auto–industrie helpen. De lijst van toekomstige eisen moet de fabrikanten bijvoorbeeld duidelijkheid geven. Ook wil hij de regels vereenvoudigen en helpen met de export.
Verheugen richt zijn vizier vooral op China. „We hebben een hele lijst klachten over beperkingen in China, bijvoorbeeld over de torenhoge importtarieven voor reserveonderdelen”, zei Verheugen. De Europese Commissie bekijkt nog of ze tegen China eventueel een zaak kunnen aanspannen bij de wereldhandelsorganisatie WTO, als de zaak niet verbetert.