Onderzoek naar handsfree bellen op de fiets
DEN HAAG - Minister Peijs van Verkeer gaat bekijken of handsfree bellen op de fiets beboet moet worden. De minister zal daarvoor het aantal ongelukken waar bellende fietsers jaarlijks bij betrokken zijn in kaart laten brengen.
De risico’s van het mobiel bellen op de fiets zijn nog nooit onderzocht. De minister stelt dat rijden en bellen tegelijk gevaarlijk is. Buiten het feit dat deze bestuurder een hand tekortkomt om richting aan te geven of te schakelen, dwaalt de aandacht van het rijden af naar het telefoongesprek, aldus de minister. Deze gevaren gelden, weliswaar in verschillende mate, voor fietsers en bestuurders van auto’s, erkende Peijs woensdag in een brief aan de Tweede Kamer.Bestuurders van auto’s kunnen een boete krijgen van minimaal 140 euro (tot maximaal twee maanden cel of 2000 euro boete) als zij niet handsfree bellen.
Kamerlid Slob (ChristenUnie) had de kwestie aan de kaak gesteld in het debat over de verkeersbegroting voor 2006.
Handen aan het stuur en alleen handsfree bellen. Bestuurders van auto’s zijn op straffe van een fikse boete van minimaal 140 euro (tot maximaal twee maanden cel of 2000 euro boete) ruimschoots bekend met deze regel. De fietsers bellen er met mobieltje aan het oor nog altijd vrolijk op los. Minister Peijs van Verkeer gaat bekijken of dat wel terecht is.
Rondrijden in de auto of op de fiets en bellen tegelijk is gevaarlijk. Buiten het feit dat deze bestuurder een hand tekort komt om richting aan te geven of te schakelen, dwaalt de aandacht van het rijden af naar het telefoongesprek.
Weliswaar in verschillende mate gelden deze gevaren voor fietsers bestuurders van auto’s, erkende Peijs in woensdag een brief aan de Tweede Kamer. Omdat de risico’s van het mobiel bellen op de fiets nog nooit zijn onderzocht, zal de minister in kaart laten brengen bij hoeveel ongelukken de bellende fietsers jaarlijks betrokken zijn. Kamerlid Slob (ChristenUnie) had deze kwestie aan de kaak gesteld in het debat over de verkeersbegroting voor 2006.