KLM raakt minder koffers kwijt
SCHIPHOL (ANP) –Na jaren van zoekgeraakte koffers lijken de bagageproblemen op luchthaven Schiphol nu eindelijk te zijn opgelost. Grote storingen in het bagagesysteem hebben zich de laatste tijd niet meer voorgedaan. De belangrijkste klant van Schiphol, KLM, slaagt er dan ook in veel minder koffers kwijt te raken dan vorig jaar.
„Een verbetering van 33 procent vergeleken met vorig jaar”, zei woensdag Frank de Reij, bij KLM verantwoordelijk voor onder meer de afhandeling van bagage en het inchecken van passagiers. „Maar het is nog steeds te veel.” Volgend jaar hoopt KLM maximaal vijftien koffers per duizend kwijt te raken.De afgelopen jaren heeft KLM een slechte reputatie gekregen op het gebied van bagageafhandeling. Het ingewikkelde systeem in de kelders van Schiphol, dat koffers automatisch met grote snelheden van de ene naar de andere locatie vervoert, kende veel kinderziektes. Maar inmiddels lijken grote storingen tot het verleden te behoren. De apparaten en computersoftware zijn verbeterd en de werknemers doen hun werk beter, zei De Reij.
Hij verwacht bovendien veel van de introductie van een computerchip voor bagage volgend jaar. De radiochip (RFID), waarmee koffers gevolgd kunnen worden, werkt aanzienlijk beter dan het huidige bagagelabel met streepjescode. Daardoor komen meer koffers tegelijkertijd met hun eigenaar aan. „Schiphol wordt binnen Europa de eerste luchthaven die klaar is voor RFID”, beloofde De Reij.
Vanaf volgend jaar moet echter wel alle bagage van passagiers die op Schiphol overstappen, worden gecontroleerd op explosieven. Nu is dat nog niet het geval. Dit moet niet al te veel vertragingen opleveren, denkt De Reij, omdat de controle door machines gebeurt. Bovendien moeten beveiligers slechts „hoogst zelden” een koffer openmaken, omdat er verdacht materiaal in zit.
De radiochip RFID heeft volgens de KLM’er nog meer toepassingen. Zo kan de maatschappij er in de toekomst mogelijk passagiers mee traceren. „We zijn soms letterlijk mensen kwijt. We willen dan weten of iemand zijn vlucht kan halen of niet.” De Reij gaf toe dat waarschijnlijk niet iedere passagiers dat wil.
KLM, Schiphol en de overheid overleggen daarnaast over de toepassing van biometrie, waarbij mensen herkend kunnen worden aan de hand van bijvoorbeeld hun iris of vingerafdruk. De Reij zou graag zien dat passagiers slechts een keer bijvoorbeeld een vingerafdruk hoeven af te geven. Controle door KLM of bewakers is dan niet meer nodig. „De overheid weet dan dat je daadwerkelijk bent wie je zegt te zijn. Wij weten dan dat de passagier op de luchthaven is. Je hoeft dan bijvoorbeeld ook niet meer in te checken.”