Philips ziet sterke groei huishoudelijke apparaten
AMSTERDAM (ANP) – Philips wil de komende jaren zijn divisie huishoudelijke apparaten en persoonlijke verzorging (DAP) sterk laten groeien. Op de lange termijn moet de omzetgroei uitkomen op jaarlijks 7 procent, zei divisietopman Andrea Ragnetti woensdag voorafgaand aan een analistenbijeenkomst.
Volgens Ragnetti gaat zijn divisie een belangrijker bijdrage leveren aan het gehele Philips–concern. Producten als de Senseo en de Perfect Draft moeten daar onder meer voor zorgen. Philips streeft voor al zijn activiteiten naar een omzetstijging van 5 tot 6 procent in de komende vijf jaar.Vorig jaar jaar zakte de omzet van DAP nog met 4 procent tot ruim 2 miljard euro. Het onderdeel leverde toen 6,7 procent van de totale inkomsten van het elektronicaconcern.
De DAP–omzet groeide in de eerste negen maanden van dit jaar met 8 procent tot 1,41 miljard euro. Philips verklaarde bij de presentatie van de resultaten over het derde kwartaal dat onder meer de scheerapparaten van het concern in trek waren. Daarnaast werd de tienmiljoenste Senseo–koffiemachine verkocht. Philips zet met een reclameoffensief nu vooral in op de verkoop van het biertapsysteem Perfect Draft, dat concurreert met de Beertender van Krups/Heineken.
Philips herhaalde woensdag de doelstelling van een winstmarge van 15 tot 16 procent op de omzet van huishoudelijke apparaten en persoonlijke verzorging. Voor de divisie verlichting, waarover analisten woensdag ook werden bijgepraat, mikt het concern op een omzetgroei van minstens 6 procent per jaar. Tot nog toe ging Philips uit van een omzettoename van minimaal 5 procent. Door de bijdrage van het onlangs overgenomen Lumileds zal de groei echter versnellen.