Plannen bedenken makkelijker dan plannen uitvoeren
DEN HAAG (ANP) - Als het gaat om innovatie zijn Nederlandse bedrijven vooral goed in het maken van plannen. De ideeën zijn af en moeten vervolgens worden ontwikkeld en verwezenlijkt. Die laatste stappen vallen tegen. Slechts de helft van de bedrijven vindt zichzelf sterk in de marktintroductiefase.
Dat blijkt uit de woensdag verschenen jaarlijkse Innovatiemonitor van Twynstra The Bridge. Het rapport heeft de gang van zaken bij 260 middelgrote en grote ondernemingen onderzocht. Die bedrijven zijn minder met innovatie bezig dan een jaar geleden. De gevoelde prioriteit voor innovatie is gedaald, aldus het rapport.Driekwart van de managers is van mening dat verbetering van de bestaande activiteiten net zo belangrijk is als innovatie. Toch zullen de ondernemingen volgend jaar meer in innovatie investeren. Volgens R. de Groot, directeur van Twynstra The Bridge, is dit het gevolg van de prioriteit die bedrijven de afgelopen jaren hebben gegeven aan innovatie.