Persoonlijke smaak bovenaan bij mobieltje
AMSTERDAM (ANP) - Waar het jarenlang vooral ging om het verbeteren van de kwaliteit van mobiele telefoons en het toevoegen van allerlei nieuwe technieken, is er nu veel meer aandacht voor het uiterlijk van het telefoontje. Zo komen er steeds meer mogelijkheden om het mobieltje aan te kleden naar ieders eigen smaak, ofwel ”pimpen”.
Trendwatcher Pim Derneden van het trendbureau Signs of the Time, onder meer in Amsterdam, voorspelt dat het extreme vormen gaat aannemen. „De personality van de mobiele telefoon wordt veel belangrijker. Dan gaat het niet alleen om het uiterlijk, maar ook om de keuze van de software en hoe je die zelf op de telefoon wenst in te richten.”Hij verwacht dat fabrikanten straks met mobiele telefoons komen die door bekende namen, van architecten tot kunstenaars, zijn ontworpen.
The Phone House, aanbieder van telefoons en abonnementen, is daar al voorzichtig mee begonnen. Die heeft zelf een telefoon ontwikkeld zonder al te veel techniek erin, omdat veel consumenten daar niet op zitten te wachten. De One mist bijvoorbeeld een voicerecorder, maar heeft wel het zo gewenste cameraatje.
Hiermee speelt de telefoonwinkel, een van de grootste in Nederland, in op de resultaten van een eigen onderzoek. Daaruit blijkt dat klanten hun persoonlijke smaak en stijl meer willen terugzien in het mobieltje.
Marketing- en pr-manager Emile van de Weerd van The Phone House stelt dat voor heel veel mensen en vooral vrouwen die technologie eigenlijk niet zo interessant is. „Ze willen ermee kunnen bellen en een fotootje maken, maar ze zoeken vooral een telefoontje met een personal touch die aansluit op de laatste modetrends om het als het ware zelf aan te kleden”, aldus Van de Weerd. „Door jarenlang de aandacht op de techniek te richten, zijn veel fabrikanten vergeten de mobieltjes ook aan te kleden.”
Om die reden is de keten in de winkels begonnen met een fashionlijn, waarvoor een speciale hoek is ingericht, compleet met kettinkjes, neckstraps en bling-accessoires. Ook kunnen verscheidene telefoons in de winkel worden geblingt; het ontwerp en de kleuren kunnen worden uitgekozen. Daarnaast heeft The Phone House met Motorola de Pink RAZR ontwikkeld, ofwel een roze versie van de erg populaire Motorola RAZR V3.
„Dat je in de winkel de laatste dingen kunt toevoegen en je mobieltje kunt afmaken naar je eigen smaak heeft de toekomst”, zegt Derneden. „Die styling past in de algemene trend naar het personalizeren van allerlei producten. Vooral jongeren willen dat en daar spelen fabrikanten al op in door steeds meer producten te maken die uniek lijken te zijn; gemaakt op de wens van het individu. Wij noemen dat de ”cool apropriation”-trend. De opkomst van de ringtones was eigenlijk het eerste signaal.”
Derneden stelt dat de consument in het algemeen nu echt koning wordt. „Jarenlang waren fabrikanten en andere bedrijven zo arrogant dat ze producten maakten waarvan ze dachten te weten dat de consument die wel zou kopen. Dat is verleden tijd. Er is zo veel keus, maar het geld kan maar één keer worden uitgegeven. De klant verwacht daarom meer. Het is de generatie die zegt: „My parents had more, but I want it special.””