EP wil snel lagere pinkosten in buitenland
Het Europees Parlement (EP) wil dat vanaf 1 maart 2002 de banken binnen de EU lagere kosten in rekening brengen voor het pinnen in het buitenland. Een jaar later zouden ook internationale overboekingen voor burgers en bedrijven goedkoper moeten worden.
Dat bleek donderdag bij een stemming over een en ander in Straatsburg. Het EP sluit zich met zijn stellingname aan bij een voorstel van eurocommissaris Bolkestein (Interne Markt). Die had alleen een nog vroeger tijdstip in gedachten, namelijk 1 januari, tegelijk met de invoering van de euro. Die datum lijkt echter technisch niet haalbaar.
Komende maandag praten de ministers van de vijftien lidstaten over de kwestie. De regeringsleiders hebben vorige maand tijdens hun top in Gent de verantwoordelijke bewindspersonen al opgedragen de zaak snel te regelen.
De politiek beschikt niet over de bevoegdheid om de financiële ondernemingen concrete prijzen voor te schrijven, maar zij mag wel bepalen –zoals zij nu doet– dat de tarieven voor transacties in en naar het buitenland gelijk moeten zijn aan die voor dezelfde handelingen in het binnenland. Er is immers in de Unie sprake van een eenheidsmarkt, die ook in deze sfeer geen grenzen toelaat die de handel belemmeren.
De banken beweren dat voor hen met het grensoverschrijdende betalingsverkeer nu eenmaal hogere kosten zijn gemoeid. Zij vragen enkele jaren uitstel van de aangekondigde ingreep, zodat zij in de gelegenheid zijn in de sfeer van de verwerking van opdrachten maatregelen te treffen die besparingen opleveren.
In theorie is het denkbaar dat zij besluiten –teneinde de opgelegde gelijkheid te realiseren– om de dienstverlening in het binnenland duurder te maken. „Dat zou werkelijk een schandaal zijn”, zegt CDA-europarlementariër Peijs, die al lange tijd ijvert voor lagere prijzen op dit terrein.
Vertrouwensrelatie
Veel Nederlanders blijken niet alleen ontevreden over de tarieven, maar ook over de service van de banken. Ongeveer 2500 burgers hebben de afgelopen dagen via een speciale klachtenlijn, georganiseerd door onder andere de FNV en de ouderenbonden, forse kritiek geuit. Zij constateren een gebrek aan persoonlijke aandacht en menen dat de pinautomaten vaak op onveilige plaatsen staan. Voorts doen zich problemen voor doordat mensen niet goed de mededelingen op het scherm kunnen lezen of doordat zij hun pincode niet kunnen onthouden. Het merendeel vindt dat door dit alles de vertrouwensrelatie met hun bank is weggevallen.