„Stroomuitval door sneeuw bezorgt Essent forse claims”
ARNHEM (ANP) - Netwerkbeheerder Essent verwacht 1 miljoen euro aan schadeclaims van burgers uit het Overijsselse Haaksbergen die vorige week vrijdag en afgelopen weekeinde zonder stroom zaten.
Het bedrijf informeert volgende week de 12.000 aangesloten adressen in een brief over de manier waarop de schade kan worden geclaimd, zo liet de firma donderdag weten.
Essent verwacht behalve van particulieren ook schadeclaims van Haaksbergse ondernemers. De netwerkbeheerder heeft met de meeste bedrijven echter een contract waarin staat dat deze zelf verantwoordelijk zijn voor noodstroomvoorzieningen bij calamiteiten.
Bij de brief aan de particulieren zit een schadeformulier. Bewoners kunnen ook terecht bij een mobiele balie die Essent inricht bij het postkantoor in Haaksbergen, of op de website van Essent. De netwerkbeheerder zegt coulant te zijn bij de afhandeling van de schadeclaims van burgers, die vanaf volgende week worden verwacht.
Naast een schadevergoeding kunnen gedupeerden ook compensatie vragen als een stroomstoring langer dan vier uur duurt. Het gaat om bedragen die door de Directie Toezicht Energie (DTe) zijn vastgesteld op 35 euro voor burgers en 910 euro voor bedrijven.
Ook de 40.000 gedupeerden in Zuidwest-Brabant die van maandagmiddag tot dinsdagavond laat verstoken waren van verwarming via het warmtenet van de Amercentrale, krijgen compensatievergoeding. Ook in dit geval wil Essent aanvullende schade vergoeden, hoewel schade door gebrek aan warmte volgens het energiebedrijf lastiger is in te schatten dan schade door stroomuitval.
De gedupeerden in Brabant krijgen de vergoeding automatisch op hun rekening bijgeschreven. In Haaksbergen kan dat niet omdat de netbeheerder daar niet alle rekeningnummers heeft.