Fijne reisgenoot

De nieuwe BMW 3 Serie Touring is gegroeid. Lang niet voldoende om als pakezel te kunnen aantreden, maar daar is de auto dan ook niet voor gemaakt. BMW maakt rijden geweldig. Dat geldt ook voor de 3 Serie Touring. En die extra bagageruimte is vooral mooi meegenomen.

Arno Witvliet
2 December 2005 08:36Gewijzigd op 14 November 2020 03:14

Natuurlijk steekt de nieuwe BMW 3 Serie Touring schril af tegen auto’s als de Opel Vectra Stationwagon en de Volkswagen Passat Variant wanneer kubieke meters laadvolume de norm zijn. De vormgeving van deze kloek bemeten middenklassers verraadt het hoge utiliteitsgehalte. De nieuwe BMW 3 Serie Touring daarentegen kenmerkt zich door een opvallend aflopende daklijn en een royaal afgeronde achterzijde. Niet bepaald ingrediënten voor de maximalisatie van het beladingsvolume.De bagageruimte van de nieuweling is met een inhoud van 460 liter onder het afdekzeil krap bemeten. Desgewenst kan een en ander met het neerklappen van de achterbank worden uitgebreid tot maximaal 1385 liter. Dankzij de toegenomen afmetingen groeide de inhoud wel wat en kan de nieuwe BMW zich op dit onderdeel scharen tussen uitdagers als de Audi A4 Avant en de Mercedes-Benz C-Klasse Combi.

Naar goede BMW-traditie is de bagageruimte praktisch ingedeeld en bijzonder mooi afgewerkt. Zowel een bagageafdekzeil als een bagagevangnet behoren tot de standaarduitrusting, evenals een separaat te openen achterruit. Dakdragers zijn helaas niet standaard en ook voor zaken als een opbergpakket dient extra te worden betaald. Onder de laadvloer bevindt zich nog een opbergruimte waarin kleinere spullen kunnen worden opgeborgen.

Soepel en snel
De nieuwe BMW 3 Serie Touring is een fraaie verschijning die een krachtiger indruk op het netvlies achterlaat dan de sedan waarvan hij is afgeleid. Vooralsnog is de Touring echter niet leverbaar met alle motoren die in de sedan beschikbaar zijn, hoewel de komst van de basismodellen 318i en 318d slechts een kwestie van tijd is. De huidige basis wordt gevormd door viercilinders 320i en 320d. De zescilinders 325i, 330i en 330d zijn de smaakmakers van het leveringsprogramma.

Wij reden met de 218 pk sterke 325i Touring en mochten een blokje om met de nieuwe 330d Touring. Hoewel de 330d vooral indruk maakt door zijn enorme trekkracht en zijn daarmee gepaard gaande gretigheid -en door zijn prijs- heeft de eigenaar van een 325i Touring evenmin reden tot klagen. De Duitser is soepel en snel, en tegelijkertijd stil en beschaafd. In combinatie met de uitstekend schakelende zestraps automatische transmissie toont de auto zich een fijne reisgenoot.

De testauto was voorzien van het optionele AFS (Active Front Steering), dat de mate van directheid van de stuurinstallatie laat afnemen wanneer de snelheid toeneemt. Het systeem voelt heel natuurlijk aan en werkt in de praktijk magnifiek. Jammer genoeg verhoogt het de nota met een bedrag van 1841 euro.

Sportstoelen
Zoals altijd is de prijsstelling vrijwel de enige dissonant in de BMW-symfonie. Ook voor de 3 Serie Touring gelden de bekende BMW-deugd: de auto rijdt en stuurt uit de kunst en is op dit vlak toonaangevend in zijn segment. Groot is de auto nog altijd niet, maar voor het eerst kun je als volwassene een acceptabele zitpositie op de achterbank vinden. Voorin zit je gewoon prima, zeker wanneer je de auto hebt laten voorzien van sportstoelen.

Voor deze positieve punten vraagt BMW wel ten minste 38.500 euro, de prijs van een viercilinder 320i Touring. Voor dat geld is de standaarduitrusting keurig en de optielijst lang en aantrekkelijk. Voor je het weet vermeldt de factuur een bedrag van 45 mille. En dat is veel geld voor veel auto met niet al te veel bagageruimte. Voor wie dat laatste echt belangrijk vindt, zijn er bij de concurrentie voldoende goedkopere alternatieven te vinden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer