„Bedrijven worden consultants moe”
Ondernemers zijn moe aan het worden van consultants. „Ze hebben te veel dure adviezen in de kast liggen waar weinig of niets mee is gedaan.”
Dat zegt prof. K. Cools, vice-president van de Boston Consulting Group, in het magazine van de Katholieke Universiteit Brabant (KUB). Hij bespeurt dat bedrijven weer zelf verantwoordelijk willen worden voor besluiten. „Ondernemingen worden kritischer en willen de afhankelijkheid van consultants juist verminderen.”
Volgens Cools moeten adviesbureaus meer expertise leveren en niet slechts „consultants droppen.” De adviezen kunnen bovendien duidelijker zijn over de gevolgen en het invoeringstraject.
Cools, ook hoogleraar financieel management aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG), zet tegelijk kanttekeningen bij het voordeel van overnames en reorganisaties: twee activiteiten waarbij consultants vaak gevraagd worden. Volgens Cools laat het management zich verleiden om twee tot drie keer zoveel overnames te doen als goed is. Na een overname daalt veelal de waarde van het aandeel, terwijl synergie- en schaalvoordelen uitblijven omdat een strategie of integratieplan ontbreekt.