Onrust in markt van babyvoeding
ZALTBOMMEL (ANP) - Het rommelt in de markt voor babyvoeding. Marktleider Numico verhoogde enkele weken geleden de prijzen van melkpoeder met meer dan een kwart. Tegelijkertijd was drogisterijketen Kruidvat bezig met de introductie van een eigen lijn babyvoeding, die twee weken geleden in de winkels kwam. Een nieuwe slag om het marktaandeel lijkt begonnen.
Supermarkten en drogisterijen in Nederland verkopen op jaarbasis voor ongeveer 62 miljoen euro aan melkpoeder voor baby’s, becijferde IRI Nederland dinsdag. Supermarkten nemen daarvan ongeveer 61 procent voor hun rekening en pakken steeds meer marktaandeel.Numico, bekend van Nutrilon, is marktleider met een aandeel van tussen de 65 en de 70 procent. Goede tweede is Friesland Foods (Friso), met een geschat marktaandeel van ongeveer een kwart. Daarnaast zijn er nog wat leveranciers, zoals Nestlé en Abbott, met een klein marktaandeel en sinds kort dus ook Kruidvat.
Sinds Numico de verpakking ongeveer anderhalve maand geleden aanpaste en de prijzen van melkpoeders met ruim een kwart verhoogde, rommelt het. Ouders uiten hun woede over de prijsverhoging op verschillende internetsites. Afgelopen week stuurde het bedrijf een brief aan de klanten om de prijsverhoging uit te leggen en een aanbieding te doen.
Volgens de woordvoerder van Numico merkt het bedrijf qua omzet weinig van alle ophef. „Er waren felle reacties in woorden, maar in de omzet hebben we er weinig van gemerkt. We hebben wel gezien dat mensen flink hebben ingeslagen voordat wij met de nieuwe verpakkingen kwamen.”
Numico erkent dat het beter was geweest de prijzen in stapjes te verhogen. „En we hadden het eigenlijk een jaar eerder moeten doen. De receptuur van onze producten is destijds aangepast. Toen hadden we ook de prijs moeten aanpassen. Nu hebben we de prijs veranderd bij de uitlevering van de nieuwe verpakkingen. Een prijsverlaging is niet aan de orde. De prijzen zijn nu op het niveau van 2003.”
Het bedrijf heeft een sterke merknaam. „We proberen om de markt te laten groeien. Dat doen we onder meer door kinderen langer vast te houden met introductie van producten als opvolgmelk.”
Numico zegt dus niets te merken van klanten die weglopen. Friesland Foods, de tweede speler op de markt, ziet extra verkopen. „We zien een mooie groei. Wij zien mensen overstappen”, aldus de woordvoerder van het bedrijf.
Twee weken geleden is ook Kruidvat begonnen met de verkoop van babyvoeding. Een zegsman van het bedrijf verklaart dat het goed verloopt. „Hoewel we nog maar kort bezig zijn, gaat het goed. In sommige winkels waren onze producten snel uitverkocht.”