HSL-treinen rijden pas in juli 2007
DEN HAAG (ANP) – De eerste treinen op de nieuwe hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Parijs via Brussel (HSL–Zuid) zullen niet op 1 april 2007 rijden, maar pas vanaf juli 2007. Dit blijkt uit een brief die minister Peijs (Verkeer) dinsdag heeft gestuurd naar de Tweede Kamer.
Zij zou de Kamer inlichten over een oplossing voor de problemen bij de HSL–Zuid. De berichten over een latere ingebruikname van de lijn worden bewaarheid. Op 1 april 2007 rijdt alleen een testlocomotief. Pas in juli zal met vier treinen een dienstregeling mogelijk zijn. In september zullen dat er negen zijn en in november twaalf.In de nieuwe plannen, waarover de minister donderdag met de Kamer overlegt, krijgt Den Haag voorlopig geen aansluiting op de HSL–lijn.
De rekening van de vertraagde ingebruikname bedraagt volgens de minister in ieder geval ongeveer 50 miljoen euro. Peijs vindt dat de HSL–exploitant HSA (High Speed Alliance), een samenwerkingsverband van de Nederlandse Spoorwegen en KLM, voor die kosten moet opdraaien. HSA denkt daar anders over. De minister verwacht via „een bindende adviesprocedure” daaruit te komen.
Over de oplossing is de afgelopen tijd overlegd met de NS en HSA. Bron van de problemen is het nieuwe Europese beveiligingsysteem ERTMS, dat niet tijdig in de HSL–treinen kan worden ingebouwd.
Aanvankelijk waren de verwijten over en weer niet van de lucht. De NS zou te laat treinen hebben besteld, Verkeer en Waterstaat zou te laat de ERTMS–specificaties hebben aangeleverd. Ruim twee weken geleden zei de minister in de Kamer van geen ruzie te weten, en „in constructief overleg” met de NS over alternatieven te zijn.
Een oplossing was het inbouwen van een extra beveilingssysteem maar dat is niet op tijd klaar, schrijft de minister. Een andere is het tijdelijk inzetten van andere treinen. Van drie aanbiedingen omvat die van leasemaatschappij Angeltrains „voldoende locomotieven om een start te kunnen maken met zowel het binnenlandse als het internationale vervoer over de HSL–Zuid”.
Op basis van dit aanbod heeft de NS een ’voorkeursscenario’, dat de steun van de minister heeft, uitgewerkt. Met twaalf loc’s en 71 rijtuigen wordt met 160 kilometer over de HSL–Zuid een halfuurdienst gereden tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda en een tweeuurdienst tussen Amsterdam en Brussel.
In de eerste reacties vanuit de Tweede Kamer klinkt kritiek. Peijs’ eigen CDA–partij was niet voor commentaar bereikbaar. „Dit zijn geen echte oplossingen”, aldus Dijksma (PvdA), die „nog heel veel vragen” heeft. Zo houdt de NS vast aan een ander beveiligingssysteem in het spoor. Een NS–woordwoordvoerder bevestigde dat.
Hofstra (VVD) heeft „met stijgende verbazing” de brief gelezen, „met oplossingen waarvan de een nog onaantrekkelijker is dan de ander”. Hij spreekt van „kiezen tussen de kogel en de guillotine”, en verwacht een moeizaam debat.
Hermans (LPF) ziet het er echter van komen dat de staat moet meebetalen bij de bindende arbitage waarvan sprake is. Hij vindt dat onacceptabel. Voor Dijksma komt die „bindende adviesprocedure” neer op een gang naar de rechter. „Vooralsnog zijn we in gesprek”, zei de NS–woordvoerder. „Zonodig zal arbitrage of een juridische procedure uitsluitsel moeten geven.”