Problemen op het spoor door hitte
Door de hitte zijn maandag overal in Nederland, maar vooral in het zuiden, spoorwegovergangen lange tijd gesloten gebleven. Door technische storingen sprongen seinen op rood en gingen spoorbomen naar beneden. Ook knikten hier en daar rails door de hitte.
Nederland beleefde maandag de eerste tropische dag van het jaar. Het KNMI in De Bilt mat op verschillende plaatsen 32 graden Celsius. De gemiddelde temperatuur schommelde rond de 30 graden Celsius.
Op verscheidene spoortrajecten ontstonden vertragingen die in sommige gevallen tot laat in de nacht duurden en opliepen tot vijftig minuten. De NS zette bussen in om de reizigers op de plaats van bestemming te krijgen.
In Noord-Brabant lag het treinverkeer tussen ’s-Hertogenbosch, Tilburg, Roosendaal en Breda volledig plat door een knik in de rails en een ongeval. De herstelwerkzaamheden werden in de afgelopen nacht afgerond, zodat de ochtendtreinen op dat traject weer konden rijden.
Later op de avond ontstond er een knik in het spoor tussen station Amsterdam-Amstel en Amsterdam-Centraal. Als gevolg hiervan konden de treinen richting Amsterdam-Centraal niet bij Amsterdam-Muiderpoort stoppen.
Volgens NS Railinfrabeheer werden de meeste storingen veroorzaakt doordat spoorstaven in de rails opzetten door de hitte. Het kan gebeuren dat twee van die staven dan contact met elkaar maken, aldus een woordvoerder. „Als dat gebeurt, treedt een beveiligingssysteem in werking en springen alle seinen op rood en worden de slagbomen gesloten.”
Ook ontstonden er storingen doordat schakelaars in relaiskasten uitvielen door de hitte. Verder kon de spoorbrug bij Harlingen (Friesland) een tijd niet meer dicht doordat deze was uitgezet door de hoge temperatuur.
Om te voorkomen dat er zich bij warm weer opnieuw grootschalige storingen voordoen, probeert Railinfrabeheer de zwakke plekken in het spoor aan te pakken. „Het is zeer snel uitzonderlijk warm geworden”, aldus de woordvoerder. „Het spoorwegsysteem is niet robuust genoeg om dit soort klimaatwisselingen de baas te kunnen. Storingsploegen zijn tot in de late uurtjes bezig geweest om te voorkomen dat deze problemen zich opnieuw voordoen. Zo worden er kunststof plaatjes tussen de uitgezette delen geplaatst zodat de spoorstaven niet opnieuw contact met elkaar kunnen maken.”
In Venlo reed in de loop van de avond een diesellocomotief van Railion door een stootblok en ontspoorde. Daardoor werd een bovenleidingmast geraakt en was er naar verwachting tot vanmiddag geen treinverkeer mogelijk tussen Blerick en Venlo.
De temperatuur van boven de 30 graden zorgde er gistermiddag voor dat het wegdek op de provinciale weg tussen Etten-Leur en Zevenbergen losliet. Het wegdek op de route Zevenbergseweg-Zeedijk-Strijpenseweg heeft vorige week een oppervlaktebehandeling gekregen. Daarbij is een emulsie aangebracht en daarop split. Volgens een uitvoerder ter plaatse is de emulsie door de hoge temperatuur zacht geworden. Vooral in de bochten en bij kruispunten is het wegdek daardoor losgekomen.