Schade staking Smit moeilijk te bepalen
ROTTERDAM (ANP) – Op het oog lijken de gevolgen van de staking van de sleepdienst van Smit in de haven van Rotterdam beperkt. Donderdagmiddag lag buiten de haven één schip te wachten dat door de staking niet binnen kon lopen. Vier schepen die in de haven lagen, konden niet vertrekken, zo heeft het Havenbedrijf Rotterdam laten weten.
Maar de staking betekent wel dat ongeveer veertig schepen hinder hebben ondervonden, aldus een woordvoerder van het Havenbedrijf. Veel rederijen hebben de vaarschema’s van hun schepen aangepast. Hun schepen doen eerst andere havens aan. Maar ook eerst lading lossen in een andere haven kan geld kosten, zeker als het lossen daardoor lastiger wordt. Andere schepen varen langzamer richting Rotterdam. Dat bespaart brandstof.Het was donderdag de tweede maal deze week dat de werknemers van de sleepdienst van Smit het werk neerlegden. Dinsdag staakten zij twaalf uur, donderdag begonnen zij aan een 24–uursstaking die doorloopt tot vrijdagochtend tien uur. Maandag volgt een staking van 48 uur, tenzij voor die tijd de bonden en Smit een akkoord hebben bereikt in het cao–conflict.
Het geschil draait vooral om het loon, de overwerkvergoeding en de pensioenpremie. In de nacht van woensdag op donderdag slaagden onderhandelaars van beide partijen er opnieuw niet in om overeenstemming te bereiken. Volgens een woordvoerder van FNV Bondgenoten stelde Smit zich arrogant op en was het bedrijf niet bereid tot concessies. Smit zegt „belangrijke verbeteringen" in het aanbod te hebben voorgesteld en verwijt de bonden een „inconsistente houding".
Het bedrijf verwacht toch er uiteindelijk aan de onderhandelingstafel uit te komen. Maar eerst wil het de staking even op zijn beloop laten, aldus topman B. Vree. De stakers moeten stoom afblazen en de onderhandelaars moeten bijslapen. „Nu vol emoties aan tafel gaan zitten, heeft geen zin.". Vree vond het donderdagmiddag nog te vroeg om te zeggen wanneer naar zijn inschatting de onderhandelingen hervat zouden kunnen worden.
De financiële schade van de staking is moeilijk te bepalen. Het Havenbedrijf kon geen harde cijfers geven, behalve dat een groot schip per dag 80.000 dollar kost. Verder hangt de schade heel erg af van de situatie. Wie per se bepaalde goederen donderdag of vrijdag moet hebben, is ernstig gedupeerd. Ook als door de actie een ploeg havenarbeiders geen of veel minder werk heeft, kan de schade groot zijn.
Smit zelf zegt over de kosten voor het bedrijf niets te kunnen zeggen.