Nadruk op veiligheid bij RijnGouweLijn
LEIDEN - De provincie Zuid-Holland en de gemeente Leiden willen bij de aanleg van de RijnGouweLijn de nadruk leggen op veiligheid en kwaliteit.
Dat staat in een overeenkomst over de nieuwe lightrailverbinding die volgende week aan Gedeputeerde Staten wordt voorgelegd. De lightrail verbindt Gouda Leiden met de kustplaatsen Katwijk en Noordwijk.Leiden wil dat er enkelspoor komt door de Steenstraat en dat de route langs de Turfmarkt loopt. Bovendien moet er een combibrug komen over het Rijn-Schiekanaal en is een oplossing nodig voor de Jan van Houtbrug.
Ook willen Zuid-Holland en Leiden rekening houden met de mogelijkheid van een halte op de Lammenschansweg. Op de Breestraat, in het centrum van Leiden, komt enkelspoor. Alleen bij de halte passeren de trams elkaar. Er rijden geen bussen meer, maar fietsers kunnen wel gebruik blijven maken van de Breestraat.
Overigens kunnen lightrailtreinen ook rijden op bepaalde stukken van het spoornet. Het gaat om de lijnen waar nu alleen met dieseltreinen kan worden gereden en het proefbaanvak Gouda-Alphen aan den Rijn. Dit zei minister Peijs van Verkeer en Waterstaat woensdag in Rotterdam. De minister gaf daar het startsein voor het boren van een tunnel voor de RandstadRail, een lightrailsysteem dat Rotterdam verbindt met Den Haag en Zoetermeer.