Campagne ”Welkom in Zeeland” gestopt
MIDDELBURG - De Zeeuwse imagocampagne ”Welkom in Zeeland” is gestopt. Maandag besloot de Statencommissie de veelbesproken campagne definitief af te lassen. Er moet nu een alternatief komen.
De campagne, die jaarlijks 675.000 euro kost, voldeed niet langer aan de verwachtingen. In maart 2002 werd de slogan ”Welkom in Zeeland” in het leven geroepen. Belangrijkste doelstelling was om jonge gezinnen naar Zeeland te trekken. Eerder deze maand bleek echter dat deze doelstelling nauwelijks is gehaald: driekwart van de mensen die zich de afgelopen drie jaar in Zeeland vestigden, had geen weet van de campagne.Tijdens de Statencommissie gisteren besloot een meerderheid van de leden van Provinciale Staten een einde aan de imagocampagne te maken. Gedeputeerde Staten komen nu met een voorstel voor een nieuwe campagne. Daarin zal de slogan ”Welkom in Zeeland” in ieder geval niet terugkeren. Ook wordt een ander reclamebureau aangezocht.
Maandag nog had gedeputeerde M. le Roy (PvdA) een voorstel gelanceerd om door te gaan met de campagne, zij het gewijzigd. Toen bleek dat de meeste partijen in de Zeeuwse Staten daar niet op zaten te wachten, trok ze dit voorstel alsnog in.
Het voorstel van Gedeputeerde Staten behelsde vooral een verbreding, door met een campagne ván in plaats van óver Zeeland te komen. Door te redeneren vanuit Zeeuwse identiteit en de kwaliteiten van Zeeland moet de trots van de Zeeuw worden opgevijzeld, aldus GS. Zeeuwen moesten ambassadeurs worden van hun provincie.
Of dat ook voor de nieuwe campagne moet gelden, is niet nog niet duidelijk.