Binnenland

Boren tunnel onder Rotterdam van start

ROTTERDAM - Minister Peijs van Verkeer stelt woensdag een boor in werking voor een tunnel tussen het Sint Franciscus Gasthuis en Rotterdam-Centraal. De zogeheten RandstadRail tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam zal vanaf eind 2008 gebruikmaken van het ondergrondse traject.

Regioredactie
22 November 2005 10:40Gewijzigd op 14 November 2020 03:12
ROTTERDAM – Tussen het Sint Franciscus Gasthuis en Rotterdam Centraal wordt woensdag begonnen met het boren van een tunnel voor RandstadRail (de stippellijn). In Nederland is niet eerder een tunnel geboord onder stedelijk gebied.- Foto RandstadRail
ROTTERDAM – Tussen het Sint Franciscus Gasthuis en Rotterdam Centraal wordt woensdag begonnen met het boren van een tunnel voor RandstadRail (de stippellijn). In Nederland is niet eerder een tunnel geboord onder stedelijk gebied.- Foto RandstadRail

De boor gaat de grond in bij het Sint Franciscus Gasthuis en duikt onder de A20 door. Verder volgt hij het tracé van de Statenweg en gaat hij onder het Centraal Station door. In de Conradstraat komt de boor weer bovengronds en laat de RandstadRail aansluiten op de Erasmuslijn.„Het boortraject is 2,4 kilometer lang”, zegt D. Folkerts, woordvoerder van RandstadRail. „De tunnel bereikt een diepte van zo’n 25 tot 30 meter. Over negen maanden moet de boorkop in de Conradstraat bovengronds komen. Daar wordt hij gedemonteerd en gaat hij weer terug naar het Sint Franciscus Gasthuis.”

Daar begint het apparaat aan zijn volgende klus. Het graaft er opnieuw een tunnel, maar dan de andere kant op, richting Den Haag. Dat tweede deel van de operatie gaat nog eens zo’n acht maanden duren, zo is de verwachting.

Volgens Folkerts is het boren van een tunnel onder stedelijk gebied uniek. „In Nederland hebben we dat niet eerder gedaan.” Niettemin is de woordvoerder vol vertrouwen in de goede afloop. „Alles zal goed gaan.”

Op een aantal punten in het tracé worden extra maatregelen genomen, omdat de tunnel dicht langs bestaande bebouwing loopt of omdat ondergronds een obstakel wordt gepasseerd. Folkerts noemt bijvoorbeeld de overblijfselen van funderingen van gebouwen.

RandstadRail wordt een lightrailverbinding, een mengvorm van tram, trein en metro. De rijtuigen kunnen zowel op het treinspoor als op metro- of tramspoor rijden. De tunnel krijgt veiligheidshalve twee gescheiden buizen. Die staan echter met elkaar in verbinding via zogeheten dwarsverbindingen, waardoor reizigers in geval van een calamiteit kunnen vluchten naar de andere tunnelbuis.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer